Kirketekstiler

Messehagel, stola, prekestolklede og duker - Forseggjorte tekstiler som bærer både funksjon og symboler i kirkene våre.

Gjennom hele kirkens historie har prestedrakter og andre tekstiler bidratt til å markere hverdag og høytider.

Vi vil her presentere kirketekstilene i vår menighet, både de som er i bruk og tidligere tiders.

Til det store Olavsjubileet i 1930 fikk Nidarosdomen et helt nytt sett med liturgiske tekstiler. Hele ni messehagler ble laget ved denne anledning. I tillegg prekestolkleder for alle kirkeårstider og tilhørende stolaer. Etter drøye 85 års bruk er flere av disse tekstilene nå modne for avlasting. Påsken 2017 innvies tre nye hvite messehagler, prekestolklede og stolaer. Etter dette starter arbeidet med å realisere en ny grønn serie av kirketekstilene.



Jon Åsmund Pettersen (f. 1948) er tekstilkunstner og tekstildesigner i tillegg til å arbeide som førsteamanuensis ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Han er selv utdannet ved Bergen kunsthåndverksskole.

Pettersen har hatt flere utstillinger som kunstner, både i inn- og utland. Han er gitt utmerkelsen Norwegian Design Excellence og har hatt offentlige oppdrag for statsministerboligen, FN´s sikkerhetsråd i tillegg til Nidaros domkirke.

Pettersen ble gitt i oppdrag fra Nidaros domkirke og Vår Frue menighet å utferdige både en ny hvit messehagel med tilhørende stola samt et prekestolsklede. Han har valgt å bevege seg i retning av de blålige fargetoner i stedet for det gylne.

Hos Pettersen står det stofflige uttrykk i sentrum. Gjennom materialitet, glans, struktur, hvithet og noe farge skal stofflatene vokse i hverandre på en organisk måte og slik til sammen danne et uttrykk for det hellige. Selve hagelen er fri for andre og konkrete symboler, men stola og prekestolsklede har enkle likearmede kors som liturgiske symboler.

Forstoffet er i tynn blå silke med innvevde likearmede kors. Selv om stoffet er på innsiden av hagelen vil det gjennom bærerens bevegelser synes og fargen er ment å forsterke hvitheten i forsiden.

Hagel har natursilke og ull mohair som materialer mens prekestolsklede og stola i tillegg har bruk av mercerisert bomull. Vevteknikken er digitalstyrt jacquard hvor alle tråder i veven kan styres individuelt. Slik åpnes det for variasjon i motiv over hele bredden. Bindingstypene varierer i stoffet. Alle bindingstyper er laget spesielt for denne produksjonen.

Pettersens design spiller i tillegg til materialenes egenskaper også på balansen i fargeeffektene. De ulike effekter er satt slik at konsentrasjonen av lys skulle samles på midtpartiet, dog uten å frata motivet bevegelse etter hvordan lyset faller i rommet.


Torunn Halseid Marø(f. 1967) er utdannet tekstilkunstner med hovedfag fra Kunsthøyskolen i Bergen.

Marø har deltatt i mange kollektivutstillinger, men har også stilt ut alene. Hun har hatt flere designoppdrag i tillegg til sitt nåværende oppdrag om messehagel til Nidaros domkirke og Vår Frue menighet. Hun er innkjøpt hos vestlandske gallerier og museum og har mottatt både tilskudd samt en rekke stipender for sitt kunsthåndverk.

Marø har hentet mye inspirasjon fra ulikt tradisjonelt håndverk i Norge, som spenner over alt fra bunader, som hun har god erfaring med, samisk kunsthåndverk og til 1700-tallets folkelige drakter.

Marø har laget en messehagel med tilhørende stola i benhvit ullstoff med smale innsydde linjer (tittekanter) i okerfarge i samme materiale som hovedstoffet. Fasongen på hagelen er en casulaform men noe innsvinget fra ytterkanten av armene, noe som gir den et yndig og elegant preg. I halskant og nederst på hagel samt nederst på stola er sydd kantbånd i gul og naturhvit silkestoff med en blank-matt effekt som kontrasterer med ullstoffet. Ytterligere kanting i gullbånd i hals på hagel. Symbolelementene er enkle og rene. Samme gullbånd som er brukt i kantingen formgir et enkelt likearmet kors i nakken på stola. Foran på stola og på rygg av hagel ses likearmete ornamentert kors i gullbroderi lager av samme gullbånd som kantingen.

Astri Ræstad(f. 1947) er tekstilkunsthåndverker utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen med mange års erfaring fra undervisning i kunstfag og tegning.

Astri har i tillegg til undervisningsarbeidet vært aktivt skaper av både akvareller og tekstile verk, deriblant mer enn 60 kirketekstiler til mellom andre Ørsta kirke, Ellingsøy kirke i Møre og Romsdal, og Fusa kirke i Hordaland.

Broderiet er og blir hennes foretrukne metode, en arbeidsform som er både fleksibel og full av muligheter når det gjelder materialer, teknikker og utrykk. Å arbeide med eksklusive materialer som ull/silkebrokade og silkebrodergarn kan være teknisk meget vanskelig, men er også noe som gir henne en sann glede.

Idegrunnlaget for hagelen er "mangfoldet" i form av insekter, blomster og planter, samt troen, håpet og kjærligheten i form av hjerte, kors og stjerne. Mottoet for hagelen er ”men størst av alt er kjærligheten”. Vi kan undre oss over Guds skaperverk, både det ørsmå og det store, men må samtidig ta vare på og respektere alt liv. Opplevelsen av plagget ses i lag, noe som speiler kirkebygget i sitt innhold av figurer og motiv, både store og små, som ikke alle oppleves av menigmann men som likefullt ses av Gud.

Ingen av insektene, blomstene eller de andre symbolene vil være helt like - alle vil få sin unike form. Her har også barn hjulpet til med å utforme figurene.