Orkester Nord ønsker velkommen til en ettermiddagskonsert med det splitter nye orkesterakademiet Orkester Nord Academy!

PROGRAM

NTNU Sinfonietta:

  • Edgard Varèse «Hyperprism» (1922)

Magne Harry Draagen + Erling With Aasgård + Gyrid Nordal Kaldestad:

  • Risto Holopainen «Spirit Cooking (for Bourbaki)» (Urpremiere)

NTNU Sinfonietta:

  • James Saunders «you are required to spilt your attention between different sources» (2018)
  • Jodi Rose «Signal on the Silver Bridge» (Urpremiere)
  • Joel Hynsjö «Allt jag har med mig» (2020)

Trondheim Vokalensemble:

  • Chaya Czernowin «Adiantum Capillus-Veneris I» (2015)
  • Kåre Kolberg «Plym-plym» (1966)
  • Rebecka Ahvenniemi «Requiem for Mimì and Other Women Who Died in Opera» (Urpremiere)


BILETTER

  • Ordinær: kr 300
  • Redusert: kr 200 (medlem nyMusikk, student, honnør, barn)


OM VERKENE

  • EDGARD VARESE «Hyperprism» for perkusjon og blåseinstrumenter er en 99 år gammel klassiker. Varése var kjent for å gi støy en sentral plass i verkene sine, og forberedte på den måten bruk av elektroniske instrumenter i den klassiske musikken. Da «Hyperprism» i sin tid ble premiert ved en International Composers Guild i New York i 1923 førte det til latter i salen og en påfølgende slåsskamp mellom to menn fra publikum. Vi regner med stor entusiasme også denne kvelden, om enn i en noe annen form.Mystikken lurer i
  • RISTO HOLOPAINENs nye verk «Spirit Cooking (for Bourbaki)» for orgler og foleyartist. Festivalens første urfremføring er inspirert av og dedisert til matematikkollektivet N. Bourbaki, og deres strenge motforestillinger mot intuisjon og illustrasjon. Verket er utviklet ved hjelp av en kvadratisk spiral, som i ulike former og formater genererer og forandrer det musikalske materialet i komposisjonen. Bak orglene finner vi ledende domkantor i Nidarosdomen, MAGNE HARRY DRAAGEN, og organist i Kolstad kirke, ERLING WITH AASGÅRD, i samspill med vokalist, musikkteknolog og improvisatør GYRID NORDAL KALDESTAD.
  • Husker du oppvarmingsøvelsen i gymtimen hvor man løper i sirkel og skal utøve ulike kommandoer fra gymlæreren, som å legge seg på ryggen, ta høyre hånd i bakken og så videre? Se nå for deg en lignende øvelse, men med musikere som får beskjed om å tute i et horn, blåse i fløyter eller klinge med bjeller. Dette er kjernen i JAMES SAUNDERS sitt verk «you are required to spilt your attention between different sources». Resultatet er svært uforutsigbar musikk, som forsterkes av at rekkefølgen på kommandoene kontinuerlig endres. Musikkstudentene fra NTNU får en real utfordring med dette verket, mens publikum kan tenkes å få seg en god latter.
  • Den australske lydkunstneren JODI ROSE er kjent for sitt broprosjekt Singing Bridges, der hun lager verk basert på vibrasjonene til brovaiere over hele verden. Det nye verket «Signal on the Silver Bridge» er basert på opptak av vibrasjonene i strukturen til tre norske gangbroer. Rose skaper et særegent sonisk rom i klokketårnet til Vår Frue kirke som antyder broer vi ikke vet hvor fører hen.
  • Den Trondheimsbaserte lydkunstneren JOEL HYNSÖ leker ofte med menneskelig interaksjon og opplevelse i sitt arbeid. «Allt jag har med mig» er en lydinstallasjon inne i en koffert. Med ti høyttalere, batteri som hjerte og en data som hjerne, transformerer installasjonen miljøet den havner i, og gjennom innspillinger av menneskelige stemmer blottlegger den sine egne følelser. På Only Connect vil publikum møte installasjonen ved ulike anledninger gjennom hele festivalen og slik bli invitert til å dele koffertens refleksjoner om sin egen hverdag.
  • TRONDHEIM VOKALENSEMBLE avslutter konserten i Vår Frue kirke med et program som spenner fra 60-talls-postmodernisme til et helt ferskt bestillingsverk: Pusten er en like viktig del som stemmen i CHAYA CZERNOWINs stykke «Adiantum Capillus-Veneris», som hun beskriver som en pensel som maler en linje. Selv om linjen kun er laget av vann (pust) og litt farge (stemmen), lager den et helt landskap.
  • KÅRE KOLBERGs «Plym-plym» er en eksperimentell hyllest til Edvard Grieg, med tekst av lyrikeren Stein Mehren. Vokalverket er bygget på en kollasj-aktig måte, med en god dose humor.
  • Avslutningsvis får vi urpremieren på REBECKA AHVENNIEMIs «Requiem for Mimì and Other Women Who Died in Opera» som er bestilt spesielt til festivalen av Trondheim Vokalensemble. Verket er et rekviem for kvinnelige karakterer som er blitt «tatt livet av» på operascenen.


SANGERE

  • Sopraner: Tonje Eero Hove, Ranveig Helen Lægreid
  • Alter: Maria Moen Nohr, Nina Sætherhaug
  • Tenor: Magnus Fremstad, Øystein Stensheim
  • Basser: Morten Kvaal, Sverre Johan Aal


MER INFORMASJON

https://nymusikk.no/.../only-connect-trondheim... nyMusikks årlige festival for samtidsmusikk, eksperimentell musikk og lydkunst kommer i sin tiende utgave til Trondheim. Med stigende eller synkende virustall.

Festivalevent: https://www.facebook.com/events/4298918696788936

nyMusikk følger gjeldende smittevernsregler og restriksjoner gitt av helsemyndighetene og regjeringen. Endringer i program vil oppdateres fortløpende.