Kulturnatt: "Fra Bach til Nordheim"

NidarosdomenFredag 14.0918:00 - 19:00Kjøp billett

Huseiernes Landsforbund gir en konsert i gave til Kulturnattdeltakere

Gratis adgang(Begrenset plass)
Forhåndsbestill billett:Tlf.: 73 49 18 60
evt på epost til: sor-trondelag@huseierne.no
Dørene åpnerCa kl 17:45
VarighetCa 60 min

Denne konserten er en gave fra Huseiernes Landsforbund til Trondheims befolkning.


Program:

  • J.S. Bach (1685-1750):
    • Cellosuite i c-moll nr. 5, Allemande (2.sats)
  • Arne Nordheim (1931-2010):
    • "The Hunting of the Snark’’ for solo trombone
  • Antonin Dvorák (1841-1904):
    • Nocturne i B-dur, op 40, for strykere
  • J.S. Bach:
    • "Ich habe genug", kantate BWV 82"Schlummert ein, ihr matten Augen", arie for bass
    • "Mein Gott! wenn kommt das schone: Nun!", resitativ for bass
    • "Ich freue mich auf meinen Tod", arie for bass
  • Giuseppe Tartini (1692-1770):
    • Fiolinkonsert i G-dur, D78 Largo: Andante (2.sats)
  • J.S. Bach:
    • Passacaglia og fuge i c-moll, BWV 582, for orgel
      • 1. Passacaglia
      • 2. Fuge


Medvirkende

Solister:

      Håkan Henriksen, kontrabass og kunstnerisk leder
      Håvard Stensvold, bassbaryton
      Sigurd Imsen, fiolin
      Torleif Holm, cello og barokkcello
      Ole Jørgen Melhus, trombone
      Erling With Åsgaard, orgel

    Orkester:

    • Maria Scherner-Daszinnies, fiolin
    • Ragnhild Torp, bratsj
    • Arnulf Johansen, obo

    Stab:

    • Daniel Tuck, lyssetting
    • Ragnar ”Timmo” Aune, podium
    • Thomas Ramstad, program


    Arrangører


    Huseierne.no

    Bilderesultat for tso


    Programomtale:

    Bach komponerte de fem suitene for cello solo i årene rundt 1720. Originalmanuskriptene eksisterer ikke, kun hustruen Annas kopier. Vi vet ikke med sikkerhet om suitene var tenkt som lærestykker, men de stiger i vanskelighetsgrad og omfang. Bach interesserte seg for de forskjellige instrumenters tekniske muligheter og klang. Suitene har sitt utgangspunkt i renessansens dansemusikk, og alle har satser som viser til en dans (Allemande, Courante, Sarabande, Gigue, Gavotte m.fl). I motsetning til fiolinsonatenes dansesatser møter vi i cellosuitene en tung og konsentrert kraft. Allemanade er en fransk rolig skrittdans i todelt takt. Den femte suiten er skrevet for en cello med den øverste strengen stemt ned en tone. (De fire første er med vanlig stemming.)

    Bachs kirkelige kantate Ich habe genug er skrevet i 1727 til en kyndelsmesse i Thomaskirken i Leipzig, der Bach var kantor. Kyndelsmesse er festen for Herrens fremstilling i templet og feires 2. februar i kirkeåret. Teksten er fra Lukasevangeliet. Kontemplativ, intim og tilfreds er musikken som forteller om sjelens lengsel etter døden. "Jeg tar imot døden med åpne armer. Nok er nok." Arien Schlummert ein, ihr matten Augen (Sovne inn, dere matte øyne) er en vemodig vakker vuggevise ved livets slutt. Den andre er en vuggesang, og i den tredje begynner vi å ane gleden som finnes i livet etter dette.

    Bachs store Passacaglia og fuge er hans mest kjente og spilte orgelverk. Det er et tidlig verk fra Bachs hånd, trolig fra like etter 1705, det året da han 20 år gammel foretok sin legendariske 30 mil lange spasertur til Lübeck for å høre mesteren Dietrich Buxtehude spille orgel. Passacaglia er opprinnelig en spansk danseform. Som musikkform er det et variasjonsverk med en alvorlig og mollpreget karakter. Fugen hadde derimot klare føringer for hvordan melodiske ideer skulle behandles og hvordan de tonale forløpene skulle organiseres. Bach var en mester i begge og fylte sine verker med intrikat flerstemmighet og idérikdom.

    DvorákNocturne er opprinnelig den langsomme satsen fra en tidlig strykekvartett fra 1870 som forble upublisert i Dvoraks livstid. (Den utkom som nr. 4 etter komponistens død).
    Han benyttet i stedet satsen i sin strykekvartett nr. 2 fra 1875, men trakk den senere tilbake, og arrangerte den i 1883 som en enkeltstående sats, en Nocturne, for strykere.

    Nordheims fantasi for trombone solo, The Hunting of the Snark, Jakten på snorkelen, er en fantasi for trombone solo fra 1975. Verket er skrevet i samarbeid med trombonisten Per Brevig, og uroppført av ham. Tittelen refererer til Lewis Carrolls bok om jakten på det mystiske fantasidyret Snark. Har undersøker komponisten de muligheter som ligger i trombonen.

    Tartinis påvirkning på 1700-tallets fiolintradisjon var betydelig. Hans musikkskole i Padua var berømt over hele Europa. Leopold Mozart limte inn deler av Tartinis lærebok om ornamentikk inn i sin egen Violinschule. Med sine fiolinkonserter var Tartini med på å etablere fiolinkonserten i den formen vi kjenner fra den første wienerskolen.

    Tartini skrev de fleste av sine konserter til bruk i kirkelige sammenhenger. Hans sans for det lyriske og meditative er slående, og han hentet gjerne temaer fra folkemusikken.


    Musikerene

    Håkan Henriksen (f.1969) er fungerende solobassist i Trondheim Symfoniorkester. Han er utdannet ved Norges Musikkhøgskole. Håkan er også aktiv som kammermusiker og freelance bassist i mange musikalske sjangre, og med oppdrag i hele Norge.

    Håvard Stensvold (f.1971) er bassbaryton utdannet fra Det kgl. Operaakademi i København. Han har gjort mange store operaroller i inn- og utland, og er en mye brukt solist i oratorier og kirkemusikalske verk. Blant hans kritikerroste CD-innspillinger er en norsk gjendiktning av Schuberts sangsyklus Vinterreise.

    Torleif Holm (f.1964) er cellist i Trondheim Symfoniorkester. Han har sin utdannelse fra Musikhögskolan i Malmö og Koninklijke Conservatorium i den Haag. Han er en aktiv kammermusiker med en forkjærlighet for barokk, bl.a. i Ringve Kammerensemble og Arcorda Strykekvartett.

    Ole Jørgen Melhus (f.1977) er solotrombonist i Trondheim Symfoniorkester. Han er opptatt av samtidsmusikk og musikk i møte med andre kunstformer, spesielt teater, noe som går frem av samarbeidspartnere som bl.a. Cirka Teater, Alpaca Ensemble, Trondheim Jazzorkester og Trondheim Sinfonietta, og på den klassiske arena med Nordisk brassensemble

    Sigurd Imsen (f.1973) er førstefiolinist i Trondheim Symfoniorkester, og en av Norges få spesialiserte barokkfiolinister, som opptrer regelmessig som solist og kammermusiker både i inn- og utland. Med prosjektet The Tartini Style har Imsen utviklet en metode for å gjenskape Giuseppe Tartinis særegne improvisasjonsstil.


    Erling With Aasgård (f.1968) er utdannet som organist og cembalist. Han har blant annet vært ansatt som domkantor i Molde domkirke og har undervist ved Institutt for musikk, NTNU. For tiden er han ansatt som kantor i Kolstad kirke i Trondheim. Han har bedrevet nasjonal og internasjonal konsertvirksomhet som organist og cembalist siden debutkonserten i Oslo i 1991.