Publisert 26. november 2018

- I min drøm er alt lyst og vakkert

- I dag spør folk over hele verden: Hvordan kan vi gjøre våre drømmer til virkelighet, sa biskop em. Dr Munib Younan i Den evangelisk lutherske kirken i Jordan og Det hellige landet under sin preken i Nidarosdomen 18. november. Her kan du lese hele prekenen. (Foto: ELCJHL)

Kjære søstre og brødre i Kristus,

Sammen med Johannes drømmer jeg ofte at jeg bor i en annen verden, en verden helt forskjellig fra denne. Å, hvor jeg ville elsket å forbli i denne drømmeverdenen! For i min drøm er det en ny himmel og en ny jord. I min drøm er det ingen frykt, ingen smerte, ingen gråt, ingen okkupasjon, ingen undertrykkelse. Det er ingen mur, ingen kontrollpunkter. Alt er vakkert og lyst. Alt folk er like og frie.

Men så åpner jeg øynene mine og jeg ser at det fortsatt er krig i Irak og Syria, det er humanistisk krise i Gaza og i Jemen, populisme og ekstremisme vokser fortsatt i Europa, det er en fryktelig brann i California, flomvannet i Jordan feier folk vekk, skilleveggen står fortsatt og den gamle verden er så ødelagt som noensinne!
I dag spør folk over hele verden: «Hvordan kan vi gjøre våre drømmer til virkelighet? Hva kan vi gjøre for å få en bedre verden?» Filosofer og «pundits» tilbyr en rekke løsninger. Bedrifter og media vil selge deg det nest beste.

Religioner tilbyr trøst og foreslår visjoner for fremtiden. Dessverre er mange av disse visjonene ikke bedre enn vår nåværende situasjon.Vi ønsker alle å se en bedre verden. Vi lengter alle etter den «nye himmelen og den nye jorden» som er profetert i Åpenbaringen. Men hva skal den verden bli bygget på? For mange er en bedre verden en som er bygget på livsnytelse og begjær. For andre er en bedre verden bygget på kunnskap, vitenskapelige årsaker og løsninger. Andre stoler på militær makt, folkeavstemninger og å velte styresmakter. Andre tror at hvis vi fokuserer på å forbedre kroppene våre gjennom meditasjon, spise sunt og trene, kan vi også forbedre verden.

Men når vi leser denne bibelske teksten, ser vi at Johannes ikke tilbyr en visjon om bare en forbedret verden. Han drømmer ikke om mindre død, redusert frykt eller en mer akseptabel form for undertrykkelse. Johannes åpenbaring fra Gud er ikke at verden blir mer utholdelig. Gud åpenbarer for Johannes en verden som er fullstendig omformet! Det er en «ny himmel og en ny jord, for den første himmelen og den første jorden hadde gått bort.» Se, Herren gjør alle ting nye!

Guds fullstendige forandring av verden, slik vi kjenner det, er svært viktig for oss å forkynne og forstå i dag, fordi vi står overfor en åndelig krise verden over. Noen sier at problemet er at verden utenfor kirken blir sekulær, materialistisk og ekstremistisk. Folk forteller meg at samfunnene våre har forlatt grunnleggende verdier. De legger skylden på våre problemer i tilbedelse av penger og kraft. Jeg er enig, men jeg ser ikke dette som et problem bare utenfor kirken. Den samme åndelige krisen er funnet i våre menigheter og i våre kirkesamfunn.

Om denne åndelige krisen skrev teolog Jürgen Moltmann: «Vi blir fortalt: Du lever bare en gang! Du kan gå glipp av noe!Denne sulten etter nytelse, eiendeler, for makt; tørsten etter anerkjennelse gjennom suksess og beundring - det er den moralske oppløsningen hos moderne menn og kvinner. Det er deres gudløshet. Den som mister Gud, gjør en gud ut av seg selv. På denne måten blir et menneske en stolt og ulykkelig minigud.»

Vi er alle blitt smittet med synden av egennytte. Vi har alle drukket av den forgiftede koppen av likegyldighet til andres lidelser. Vi er alle utsatt for løgnen om at våre endelige mål er makt, sikkerhet og personlig lykke. Dette gjelder for våre samfunn, og det gjelder for våre kirker. Et av symptomene på denne sykdommen er vår vilje til å akseptere en mindre tolerant verden, i stedet for å presse på i troen mot en som er fullstendig forvandlet.

Da Johannes så sin visjon på den nye himmelen og den nye jorden, bodde han i Patmos. Han skrev disse åpenbaringene spesielt for de syv kirkene på den tiden. Han kjente dem godt, både deres gode gjerninger og deres åndelige behov. Faktisk var de tidlige kristne kirker under en lignende åndelig krise som vår. Det var ikke mange tiår etter oppstandelsen, og allerede vedtok kirkene romernes veier. Allerede ble de påvirket av imperiets maktspill, pengedyrkelse og hedonistiske verdier. Johannes må sikkert ha sett seg rundt og spurt seg selv: «Har Kristus hentet evangeliet for dette? Var Kristus korsfestet for dette?» Han var svært bekymret for fremtiden for Jesus-bevegelsen og det gode budskapet som de ble sendt for å forkynne.

Johannes ba. Og han drømte. Og Gud snakket gjennom disse drømmene! Deretter delte Johannes sine åpenbaringer med de syv unge kirkene. Han forsøkte å gi dem det som Gud hadde åpenbart så levende: At Guds rike ikke bare er en forbedret versjon av imperiet, men noe helt nytt. Riket Kristus kom for å innvie er en ny himmel og en ny jord - og derfor må vi forlate verdiene til de tidligere imperiene.

Altfor lenge har kirken misforstått Johannes åpenbaringer. Fordi den nye himmelen og den nye jorden beskrevet i disse åpenbaringene er så forskjellige fra jorden vi lever i, er det fristende å tenke på dem som bare «eschatological». Apokalyptisk. Allegorisk. Langt unna både i tid og i gjennomførbarhet. Vi ønsker alle en ny himmel og en ny jord. Likevel ser vi ut til å akseptere denne, for hvordan kunne vi overleve uten finansieringen, støtten og kulturen i imperiet? Og hvem kan virkelig tro på en verden uten frykt, uten døden, uten undertrykkelse, uten krig? En slik verden virker alltid like utenfor rekkevidde, og vi forlater det der.

Det vi ikke har forstått, er at gjennom vår inkarnasjon av vår Herre Jesus, har Guds finger allerede rukket å berøre denne verden. Den nye himmelen og den nye jorden er allerede blitt implementert her blant oss nå. Gud sendte Guds sønn til å gå med oss og dø for oss, fordi Guds ønske er at vi skal nyte den nye himmelen og den nye jordens frukter i dag - ikke bare i læren om de siste tider og ikke bare i våre drømmer.

Derfor kalles kristne ikke for å bare utholde denne verden og lenges etter fremtidens nye jord. Vi kan ikke vente på den innflytelsesrike og den mektige for å være enig i at nå er tiden for en ny situasjon! Dette vil være en lang ventetid, fordi de som allerede har et bedre liv, et lykkelig liv og har makt over andre, vil sikkert holde det for seg selv. Som den afroamerikanske statsmannen Frederick Douglass skrev: «Makt gir ingenting uten krav. Det gjorde aldri, og det vil aldri.»

Dette er absolutt sant for de med politisk eller økonomisk makt. Men det gjelder også kreftene og prinsippene bak frykt, rasisme, undertrykkelse, fordommer og ulikhet-synder som vi finner ikke bare utenfor, men også i våre egne kirkemurer. Disse kreftene vil ikke bare falme bort. Vi vil ikke overvinne dem ved å prøve å bare overleve dem.
Det er klart at det bygger opp til politiske kriser i verden i dag. Politiske ledere ser bare på sine egne interesser og ideologier, og ikke til det felles gode.

Mange steder ser vi en økende popularitet av ideer som best kan kalles rasistiske og fascistiske. Det er en veldig kritisk tid for oss, ikke bare i Midtøsten, men overalt i verden. Nå er tiden for kirken å lede nasjonene vekk fra forførelsen av grådighet, utelukkelse og dominans - mot verdiene av fred, rettferdighet, mangfold, og leve sammen og akseptere den andre av det andre. Nå er det tid for oss å løfte vår profetiske stemme for våre naboer. Hvis vi ikke tilbyr en visjon, tro meg, vil ekstremistene vinne.

Men vi kan ikke gjøre dette når kirken allierer seg med styresmaktene. Vi kan ikke være profetiske når vi beregner våre egne interesser og overlevelse. Vi må se på Johannes åpenbaringer og huske at Kristus ikke døde slik at ting kanskje kan bli litt bedre. Kristus ble ikke reist slik at folk kunne finne måter å tolerere undertrykkelse på. Hvis vi tror på Kristi kroppslige oppstandelse, må vi tro på den radikale forandringen av vår verden - ikke i den fjerne fremtid, men i dag! Gjennom Kristus er den nye himmelen og den nye jorden mer enn en drøm. De er Guds plan for hele skapelsen.

Det er ikke bare ønskelig å tenke på at en ny himmel og en ny jord er mulig i dag. Det er vårt håp og vårt kall! Som Dietrich Bonhoeffer en gang sa, har kirken ikke tenkt å herske i verden, men vi har til hensikt å være dens samvittighet. Da jeg snakket med pave Francis i Lund i 2016, etter at vi begge signerte den historiske forsoning, kom vi til enighet om dette - at kirkene i dag skulle være moralske ledere i verdenog at vi kan gjøre det best sammen.

Nå er det på tide å jobbe sammen. Dette er grunnen til at fremtiden for den økumeniske bevegelsen beveger seg bort fra kun akademisk dialog og mot tillit, vennskap og felles handling for evangeliet. Felles bønn og felles diakoni er økumenikkens fremtid, ikke fordi vi vil ha det, men fordi verden trenger det. Nå er øyeblikket for enhet, ikke enhetlighet. Nå er det tid for den globale kirken å ta avgjørende skritt mot en ny himmel og en ny jord: Fri for krig, fri for fattigdom og hjemløshet, fri for rasisme og seksisme, fri for undertrykkelse, ekstremisme, populisme, terrorisme og yrke. Nå er det tid til å høre den profetiske stemmen i vår verden.

Første gang jeg møtte pave Francis var for noen år siden, sammen med en lutherske verdensforbundsdelegasjon til Vatikanet. Generalsekretæren og jeg tok med en liten gave til Hans Hellighet - en rustet tekanne fra Dadaab flyktningleir i Kenya, som Det lutherske verdensforbund (LWF) søtter. Dette er den største flyktningleiren i verden, og huser mer enn en halv million somaliere.
Da vi ga ham denne gamle rustne tekanne, tok pave Francis det og sa: «Dette er så verdifullt for meg! Jeg legger det på kontoret mitt slik at jeg alltid kan se det.» Han lovpriset LWF-arbeidet i Dadaab-leiren ogfortsatte: «Du skjønner, dette er det vi trenger i dag. Nå er tiden for økumenisk martyria.»

Jeg spurte ham: «Mener du den hvite martyrium som vitner og deler vår tro? Eller mener du den røde martyrium der vi gir våre liv for evangeliet?» På dette svarte pave Francis: «Vi foretrekker selvfølgelig den hvite. Men om nødvendig er vi klar for den røde.»

Gitt de åndelige og politiske kriser i vår verden i dag, må kirken virkelig være forpliktet til et slikt profetisk og ofrende vitne, som er en del av økumenisk martyrium. Verden har ikke bruk for en delt kirke. Våre naboer er ikke bare interessert i våre teologiske dialoger og uenigheter. Folket i våre «pews» er ikke lenger fornøyd med å være en del av kirker som er sosiale klubber uten innflytelse på verdens problemer rundt dem.

Og så må vi våkne opp fra vår drømmer og søke måter å bringe Guds nye himmel og ny jord til oppfyllelse i dag. Faktisk har Gud åpenbart at en ny himmel og en ny jord venter på oss, hvis vi bare vil omfavne oppstandelsens transformerende kraft. Gjennom Kristus blir alle ting gjort nye:

Fiendtlighet blir ikke akseptert.
Undertrykkelsens vegger gir veier til forståelse broer.
Grådighet er forvandlet til overflod for alle.
Det er ikke mer død, ikke mer gråt, ikke mer smerte, ikke mer sorg - for de første tingene er gått bort.
Dette er ingen drøm!
Dette er vårt vitne.
Dette er vår martyria.
Dette er vår samtale.
Må Guds fred som overgår all forståelse, holdes i deres hjerter og sinn i Kristus Jesus. Amen.

Biskop em. Dr Munib Younan i Den evangelisk lutherske kyrkja i Jordan og Det heilage landet har vært mange ganger i Trondheim. Her sammen med domprost Ragnhild Jepsen.