Publisert 01. mars 2019

Følte seg som en billekunstner i en lydverden

Vårens utgave av konsertserien «I begynnelsen var Orgelet» er i gang. Først ute var Nils Henrik Asheim med Geirr Tveitts «Hundrad hardingtonar». Asheim startet konserten med en improvisasjon hvor han utforsket særlig overtoneregistrene i orgelet. Se videoen her!

Nils Asheim har overført Geirr Tveitts «Hundrad hardingtonar» til orgel. Det kan du lese mer om her:

https://www.nidarosdomen.no/nyheter/2019/inn-i-hem...

Slik beskriver Asheim i ettertid konserten:

- Å få gjenskape Geirr Tveitts klangbilder på gigantorgelet i Nidarosdomen var en stor opplevelse. Instrumentet har jo rikt monn av både vakre og groteske elementer. «Hardingtonane» er i stor grad naturbilder, med mye impresjonisme og mystikk. Det spesielle med Steinmeyer-orgelet er at man kan skape så mange lag i musikken. Jeg følte meg som en billedkunstner i lydverden. Jeg benyttet fjernverket i tårnet når det skulle henge et svakt lysskimmer rundt musikken («So stilt dei ror på Glittrefjord») og de kraftige trompetene i soloverket til å spille «Songjen i Fossaduren. Man kunne såvidt høre dem gjennom fossebruset fra resten av orgelet.