Publisert 18. desember 2019

– Finn de «skjulte dørene» inn til Johan S. Bachs musikk

Når Wolfgang Plagge holder førsnakk om Matteuspasjonen viser han vei inn gjennom de «skjulte dørene» i Bachs musikk. – Konserten i Nidarosdomen 4. april 2020 blir storslått, sier Plagge.


– Nidarosdomen vil gi en helt spesiell ramme for Matteuspasjonen, er Plagge overbevist om.

100 eksklusive billetter til Bachs musikk over Jesu lidelse og død, er nå lagt ut for salg i Besøkssenteret ved Nidarosdomen. Disse inkluderer førsnakk av komponist og pianist Wolfgang Plagge, fingermat og drikke, konsert med et av Europas beste tidligmusikkensembler Lautten Compagney Berlin, fem solister fra øverst hylle og 15o sangere fra Nidaros domkor, Nidarosdomens oratoriekor og Nidarosdomens jentekor. Billetten inkluderer også reservert plass i kirka.

«Lautten Compagney Berlin» et av Europas beste tidligmusikkensembler - og etterspurt verden over - kommer til Nidarosdomen. (Foto: Ida Zenna)

Plagge viser til at i hovedstaden der han bor, går folk mann av huse hver påske for å oppleve denne musikken i Oslo domkirke.

– Det er en opplevelse de må ha med seg, på linje med at Sølvguttene synger julen inn, sier Plagge.

– «Pepret» med symbolikk

Selv har han vært betatt av Bachs musikk siden han var fem år gammel.

– Allerede da ble jeg nok fascinert av kompleksiteten i musikken hans, sier Plagge. Ikke minst er Matteuspasjonen ifølge Plagge «pepret» med symbolikk.

Nå gleder han seg til å komme og «førsnakke» om Matteuspasjonen Bach komponerte i 1727 – et av høydepunktene i hans skaperverk.

Førsnakk med Wolfgang Plagge starter kl. 18.00 – en time før selve konserten i Nidarosdomen kl. 19.00.

– Kom gjerne med blanke ark

– På førsnakket kan folk komme med blanke ark. Alt skal være forståelig. Jeg kommer til å demonstrere musikalske elementer og sammenhenger, sier Plagge.

Han sier til nidarosdomen.no at han synes det er fryktelig moro å skape en forståelse for musikken.

– Videre at denne forståelsen gjør at folk fordyper seg og blir begeistret, sier Plagge.

Ingen musikk er for vanskelig tilgjengelig, ifølge Plagge.

– Hvis du opplever det, er det kanskje bare en dør du har gått forbi. Se inn i de skjulte dørene, oppfordrer han.

Nidarosdomens oratoriekor medvirker sammen med Nidaros domkor og Nidarosdomens jentekor - til sammen 150 sangere.

Plagge viser til at Matteuspasjonen ble skrevet i en tid da mange verken kunne lese eller skrive.

– Den er beregnet på et publikum uten forkunnskaper, legger Plagge til.

På førsnakket vil han også vise hvordan vi kan lære oss å lytte «riktig» til barokkmusikk. For eksempel konstruerte Bach ifølge Plagge musikken «nedenfra og opp».

– Når folk blir gjort oppmerksomme på det, vil de også lytte på en annen måte. En ny verden vil åpne seg, lover han.

Plagge ser på Nidarosdomen som en helt spesiell arena for Matteuspasjonen.

– Et av de største verkene i barokken fremført i et av de største byggverkene i epoken før – det blir storslagent, sier Plagge.

Lars Johan Brissmann er en av fem solister som medvirker i Matteuspasjonen i Nidarosdomen 4. april 2020.

– Jesus blir mer menneskelig

– I Matteuspasjonen viser Jesus åpent at han blir skuffet over sine disipler. Han blir mer menneskelig.

Det sier Lars Johan Brissmann. Han er en av fem solister som medvirker i Matteuspasjonen i Nidarosdomen 4. april 2020. Brissmann er en av de mest etterspurte oratoriesangerne innen sitt fag, både i hjemlandet Sverige og i utlandet. Nå kommer han til Nidarosdomen i rollen som Jesus. Hvordan blir det?

– Det er alltid med stor respekt at jeg synger rollen som Jesus. Bach har med sin musikk et tydelig mål for hvordan han vil fremstille Jesus. Jeg fyller ut med mitt uttrykk, sier Brissmann.

– Hvordan forbereder du deg til en slik rolle?

– Selv om jeg har sunget det mange ganger, så begynner jeg alltid hvert år «på nytt» - for å forankre det i stemmen.

– De kan sin Bach

Brissman har også sunget Johannespasjonen, det andre av Bachs to fullstendige pasjonsverk over Jesu lidelseshistorie, flere ganger. Der opplever han Jesus som mer sår.

– I Matteuspasjonen er Jesus mer menneskelig. Her viser han åpent at han blir skuffet over sine disipler når de ikke gjør som han sier. Jesus er her mer mangefasettert.

Han vil anbefale publikum, ikke minst de som hører Matteuspasjonen for første gang, å følge med i teksten.

– Da vil du oppleve en helt annen dimensjon. Og det er fantastisk å høre hvordan publikum samtidig vender arkene i programheftet!

Brissmann har høye forventninger til for første gang å synge med «Lautten Compagney Berlin».

– De er fantastiske musikere og kan sin Bach, sier han.

Billetter: Besøkssenteret ved Nidarosdomen

Tekst: Karina Lein, kommunikasjons- og informasjonsrådgiver, Nidaros domkirke og Vår Frue menighet.