Velkommen til urpremiere på «Tjaktje -Haust», et bestillingsverk til Trondheimsolistene med tekster av Marja Mortensson og musikk av Knut Anders Vestad.
Tjaktje – Haust er en suite der vi får ta del i Marja Mortenssons helt egne tekstunivers. Hun er selv med som solist sammen med Trondheimsolistene under urframføringen i Vår Frue kirke 2.august.
Marja Mortensson og Knut Anders Vestad laget i 2023 suiten «Aarehgjire – Tidleg vår». Den ble urframført i Grieghallen med Trondheimsolistene, og er framført flere steder senere. Her sto Marjas musikk i sentrum, bearbeidet av Knut Anders gjennom introer, mellomspill og orkestrering for Trondheimsolistene. I den nye suiten har de gjort det på en ny måte: Knut Anders har laget musikken først, Marja har skrevet tekster over musikken og formet joikene. Suiten har åtte satser, en for hver av de åtte samiske årstidene.
På konserten vil begge suitene bli framført.
OM TJAKTJE – HAUST
Marja Mortensson om teksten:
Årstidene har det ikke travelt. Fra en dag til den neste pynter den seg med farger. Små nyanser av gult, små nyanser av lilla. Et blad visner, lyngen farges litt etter litt. Naturen har kledd seg i sin høstdrakt. Vinden gir et hint om været som kommer. På himmelen og skyene kan man skimte hvordan dagen blir. Men når går våren over til sommer, og sommer over til høst? I verkets åtte deler følger vi det lille treet, øya, skyen, tiden, høsten, vinteren, reinen og mennesket. Vi enser kanskje ikke dagens små umerkelige endringer, men plutselig ser vi det – nok en årstid har kommet.
Det lille treet. Først et frø, så en liten stilk. Jeg vokser sakte. Det lille treet leter etter sollyset. De andre er større og sterkere enn meg. Men litt etter litt strekker jeg meg. Kvister, knopper, grønne blad som drikker sollyset. Røttene vokser seg sterke, og jeg strekker meg høyere og høyere. Etter hvert er også jeg stor som de andre trærne. De prater til meg, gir meg mot og styrke til å stå i vinden, i snøstormene, i hetebølgene og de fine og grå allværsdagene. De andre trærne står stødig, de har stått her lenge. De har hørt historiene til dyrene og menneskene som går forbi.
En natt hører jeg de to som prater om at menneskene er så ensomme. Jeg ser for meg mennesket som en sky. Skyen observerer alt fra oven, men er ikke delaktig i livet på jorden. Mennesket høres ut som en øde øy, som håper at det kommer en liten båt forbi, slår opp en lavvo, tenner et bål, blir boende en stund. Da er det ikke så ensomt lenger.
Når natta er over, går de to som hadde slått seg ned ved røttene mine, pratet, spist og sovet litt. Jeg vet ikke hvor de drar videre, men jeg håper de følte roen fra meg og skogen. Jeg håper de finner ro til å leve, føle, være, lytte, vokse, elske, jobbe, smile, le og sove.
Så hva gir deg ro? Det er du som har makten til å gi livet den retningen du ser for deg.
Komponist Knut Anders Vestad om musikken:
Å komponere betyr å sette i hop ulike delar til ei heilheit. Ei suite består av mange ulike delar, eller satsar om ein vil. Vi har mange kjende suiter; Grieg har sin Holdbergsuite, Bach har si cellosuite. Dei bruker dansesatsar som utgangspunkt for heilheita. På 70-talet hadde ein konseptalbum, og dette er akkurat det same, ein sett i hop ulike delar til ei større heilheit.
I den første suita brukte vi joikar som Marja har gjort før anten solo, eller samane med trioen sin, og så laga eg introar, mellomspel og overgangar og skreiv dette ut slik at det skulle bli ei heilheit for TrondheimSolistene med Marja som solist. Denne gongen har vi snudd på det. Marja sa ein gong at mi stemme måtte komme fram, så no har eg laga temaene, linjene som Marja skal joike. Vanlegvis så har eg teksten framfor meg når eg komponerer melodiar, men denne gongen hadde eg ikkje det. Marja fekk mine skisser og har skrive ein tekst rundt desse. Men ein av joikane har Marja komponert, i sats 4; Daelvie doekoe – utover vinteren.
Eg arbeider på den måten at eg komponerer mange skisser, som eg koker ned til eit utval som eg presenterte for Marja. Så er det å sette dette i hop til ei heilheit der ein del kjem logisk ut frå den forrige og er ein logisk overgang til neste del. Heilheita her består av åtte satsar. I Sápmi deler ein året inn i åtte årstider; mellom vår og sommar er det vår-sommar osv. Hennar tekstunivers handlar om korleis årstidene påverkar både mennesket, dyra og elementa. Historiene har ulike perspektiv, skyen, øya, det lille treet som veks; eit frø som leitar etter sollyset og veks sakte.
Trondheimsolistene om prosjektet:
Målet med Trondheimsolistene sin bestilling er å bringe sørsamisk joik sammen med et klassisk orkester, noe som er nyskapende og bringer sørsamisk joik inn i et nytt stort format. Å formidle sørsamisk joik på denne måten er et viktig bidrag i arbeidet med å gjøre sørsamisk språk og kultur synlig. Verket inngår i en katalog av lokale folkemusikkinspirerte komposisjoner som Trondheimsolistene har forpliktet seg til å bidra med, både nasjonalt og internasjonalt.
Trondheimsolistene (foto: Terese Samuelsen)
Konserten ledes av Guro Kleven Hagen, dette blir hennes aller første prosjekt som ny musikalsk leder for Trondheimsolistene.
Guro Kleven Hagen
Guro Kleven Hagen gjester regelmessig Norges fremste orkestre og festivaler, og fra 1. august 2024 er hun ansatt som kunstnerisk leder for TrondheimSolistene. I 2018 ble hun ansatt som 1. konsertmester ved Den Norske Opera og Ballett, og siden 2014 har Guro vært kunstnerisk leder for kammermusikkfestivalen Valdres Sommersymfoni. Festivalen har de siste årene hatt besøk av musikere som Leif Ove Andsnes, Quatuor Ebène, Mari Eriksmoen, Maxim Rysanov, Truls Mørk og Paul Lewis. Fra høsten 2024 tar Guro over som kunstnerisk leder for TrondheimSolistene.
Som kammermusiker har Guro jobbet tett med blant annet Janine Jansen, Leif Ove Andsnes, Bertrand Chamayou, Tabea Zimmermann, Eivind Ringstad og Marianna Shirinyan. Sistnevnte var også Guros duopartner i CD-utgivelsen ”Fait pleurer les songes”, som ble Spellemannsnominert i 2017. Guros debutplate med Oslo filharmoniske orkester i 2014 ble av Gramophone Magazine kåret til ”Editor’s Choice of the Month”.
Guro har studert i Berlin med Antje Weithaas ved ”Hochschule für Musik Hanns Eisler” og i Oslo med Stephan Barratt-Due og Alf Richard Kraggerud ved Barratt Due Musikkinstitutt. Hun spiller på en C. Bergonzi, også kjent som ”Kreisler-Bergonzi”, fra 1730, utlånt av Dextra Musica.
Guro Kleven Hagen (Foto: Terese Samulsen)
Marja Mortensson
Marja Mortensson er en trondheimsbasert, ung sørsamisk joiker og sanger fra Hedmark med en oppsiktsvekkende stemme. Hun er født inn i en reindriftsfamilie, og både hennes liv og musikk er rotfestet i den sørsamiske kulturen og levemåten. Sangene setter søkelys på ulike aspekter ved den samiske identiteten – som nærheten til naturen og beskyttelse og revitalisering av det samiske språket.
De siste årene har Mortensson sammen med den samiske musikeren Frode Fjellheim jobbet for å blåse nytt liv til tradisjonell samisk joik. Gjennom prosjektet «Russuoh Vuölieb» og studier ved Nord universitet har hun lykkes i å lære seg den sørsamiske og Ume-samiske joiketradisjonen. Hun har også deltatt i Fjellheims sceneoppsetning «The Orchestral Joik Project», sammen med blant andre Mari Boine, Anneli Drecker og Berit Nordbakken Solheim.
Mortensson har vunnet Hedmark fylkeskommunes kulturpris, blitt kåret til «Årets unge artist» under Riddu Riddu-festivalen og opptrådt i Taiwan, Kongo og Sibir. Hun har vært fylkesmusiker for Troms og vant Spellemannpris for sitt andre album «Mojhtestasse – Cultural Heirlooms».
Det er ikke første gang Marja Mortensson opptrer under Olavsfest, i 2022 hadde hun en sentral rolle i Georg Buljos «Kalvskinnsangen» i Nidarosdomen og deltok med Åge & Sambandet på Festningen, mens hun i 2023 satte preg på Little Amals besøk.
Marja Mortensson (Foto: Jørn Kristensen)
Knut Anders Vestad
Er utdanna organist frå Trøndelag musikkonservatorium og er no tilsett som førsteamanuensis ved NTNU, Institutt for musikk i komposisjonsfag. Har skrevet musikk i ulike sjangrar frå opera, oratorium, musikalar til teater- og kammermusikk. Skriver strykearrangement for artistar som AURORA, Sigrid, Sissel, Åge, Stargate, Moddi, Ingebjørg Bratland, Eva Weel Skram, Marja Mortensson og Adam Douglas mfl. Har arrangert for TrondheimSolistene, Trondheim symfoniorkester, KORK, Arktisk filharmoni og Bergen filharmoniske orkester. To av hans operaer er framført ved Den Norske Opera: Unge Hamsun (2009) og Johnny & Mariann (2013). Skriver også tekst; som musikalane Flamme, Fisboblefest, Cappuccinosanger. Var kunstnerisk leiar for Kibnebfestivalen i Agdenes frå 1999-2019.
Knut Anders Vestad