Nidaros Domkirkes Sokn
Til nidarosdomen.no
Meny

Eldrid Gorset har alltid drømt om å opptre i Nidarosdomen. Nå er sopranen fra Oppdals-fjellene klar for kanskje musikkhistoriens største hit, Händels Messias!

– Det er stas å få være med som solist der. Jeg gleder meg kjempemye, smiler Gorset.

Hun er en av fire solister som 19. og 20. april fremfører Georg Friedrich Händels oratorium Messias. Sammen med Håvard Stensvold fra Trondheim, Ola Marius Ryan fra Levanger, Kristina Hammarström fra Sverige og ikke minst Nidarosdomens oratoriekor er hun klar for kanskje musikkhistoriene største «hit»!

At Händels Messias, som handler om Jesu liv, kan kalles musikkhistoriens største «hit», stiller hun seg gjerne bak.

– Derfor passer den også for så mange, og er lett tilgjengelig, sier Gorset.

Foto: Martin Dalen

På sin egen hjemmeside introduseres hun som en sopran fra de norske fjellene, nærmere bestemt Oppdal. Hun bor nå i Oslo, men er vokst opp i Oppdal.

– De har absolutt formet meg! Å vokse opp blant fjellene har inspirert meg også musikalsk. I naturen er det så mye musikk!

– Musikk er også stillheten i naturen, legger hun til.

Å komme hjem til Oppdal gjør alltid godt. Der henter hun seg inn og lader opp. I fjellet får hun tid og rom til å reflektere, gå tilbake til kjernen og minnes på hva som er viktig i livet.

– Som med musikken, får du avstand til de mer eller mindre teite problemene du opplever å ha i hverdagen, smiler hun.

Drømmen om å synge her, ble sådd allerede da hun var elev ved musikklinjen, Trondheim Katedralskole, Katta. I adventstiden deltok hun hvert år ved julegudstjeneste i katedralen, bare en fotgjengerovergang fra skolen.

– Siden da har jeg alltid hatt et nært forhold til Nidarosdomen. Den snakker veldig til meg musikalsk. Den gir rom for ettertanke og nærhet. Slik passer den også så godt til Händels Messias. Hans musikk har alle emosjoner i seg!

– Samtidig er det et helt unikt bygg. Jeg blir slått i bakken når jeg kommer inn der!

I forbindelse med adventsgudstjenestene i nasjonalhelligdommen hørte hun også Händels Messias for første gang. Siden har den fulgt henne som noe av det fineste musikalske hun hører.

Da domkantor og dirigent Karen Haugom Olsen ringte og spurte om hun ville være med som solist, svarte hun imiddelbart ja!

– I tillegg til at det var i Nidarosdomen, har jeg også alltid hatt lyst til å jobbe med Karen. Vi studerte sammen ved musikkhøgskolen. Hun arbeidet da med masteren sin, og underviste oss i noen timer. Hun hadde så mye å komme med, og ikke minst en så god energi!

At hun valgte klassisk sang og opera, var nærmest tilfeldig.

– I Oppdal der jeg kommer fra, er det masse kulturtilbud med mange ulike genre. Jeg falt for dans og litt piano. Først da jeg begynte på Katta ble frøet til min interesse for klassisk sang og musikk ble sådd, forteller hun.

Hun understreker betydning av en spesiell lærer, Anne Piro.

– Hun utfordret meg på et da for meg ukjent klassisk repertoaret, men ennå tenkte en del av meg at jeg ikke hadde noe i den genren å gjøre. Jeg hadde mer eierskap til blant annet jazz-genren, sier Gorset.

Opersanger var hun fast bestemt på å ikke bli! Når hun ser tilbake, ser hun at det bare måtte modnes litt.

– Jeg er veldig glad i å fortelle en historie og i kontakten med publikum. Derfor falt nok valget også etter hvert på opera, og den teatralske formidlingen knyttet til det, smiler hun.

Våren 2020 ble hun uteksaminert fra Operahøgskolen i Oslo.

– Opera er en genre det tar litt tid å vokse inn i, og det har jeg brukt tid på å gjøre, sier Gorset.

Nå er hun glad for at akkurat det ble hennes vei.

– Med opera føler jeg at jeg får alt, ikke minst formidle meningsfull musikk, glede og varme.

Som sagt er Händels Messias en del av hennes yndlingsmusikk. Hun er ikke i tvil om at den berører mange. Selv om musikken er en fremstilling av Jesu liv, mener hun den treffer mennesker uansett religiøs eller ikke-religiøs bakgrunn.

– Vi mennesker har et grunnleggende behov for å finne trøsten musikken kan gi oss, og det kan virkelig denne. Tenk at noe som er skrevet for så mange år siden, kan stå seg så fint den dag i dag, peker Gorset på.

Å forberede seg til en slik konsert som Messias, krever tid.

– Selv om jeg har sunget Messias tidligere, er det kjempeartig å ta musikken opp igjen. Jeg oppdager alltid noe nytt, også nye ting med stemmen min. Jeg liker derfor å gjøre slike verk flere ganger!

Å stå på scenen i Nidarosdomen med Nidarosdomens Oratoriekor ser hun for seg blir helt fantastisk!

– Jeg får så mye god energi fra kor. De minner meg alltid om at det er musikk-glede det handler om. Den ligger «utenpå» dem, og det smitter over på oss solister, understreker Gorset.

Gorset har vært tilknyttet både Den norske opera og Den kongelige danske opera, med store roller på hovedscenene. I tillegg er hun en av grunnleggerne av operakompaniet Skeive stemmer. Sammen med medstudenter ved Operahøgskolen ønsket hun å skape en arena hvor skeive kunstnere og sangere bidrar til at andre historier blir fortalt.

– Vi ønsker mer mangfold i operaverdenen, der det gjerne er mer «satt» med tanke på hvilke roller eksempelvis sopranen og bassen innehar. Dette ønsker vi å pushe slik at det åpnes litt mer opp, sier Gorset.

I 2023 gjorde Skeive stemmer stor suksess i London, og samme uke som Gorset synger Messias i Nidarosdomen samarbeider kompaniet med Opera Trøndelag om festivalen Folk er folk – våg å være i Kimen kulturhus 16.-18. april.

Så kommer to kvelder med Messias i Nidarosdomen. Sopranen fra Oppdals-fjellene får sin store drøm oppfylt!