Glassmaleriene i Nidarosdomen

Bli med og oppdag de fantastiske glassmaleriene i Nidarosdomen. De skjuler historier fra både bibelen og Nidarosdomens historie. Hvordan tolker man et bilde og hvorfor er de plassert slik de er?
Pris: kr. 35,- pr barn (minstepris 500) Varighet: 1 time. Periode: mars - oktober

Matematikk i tårnet

Vi tilbyr en guidet tur for skoleklasser opp i Nidarosdomens hovedtårn, men denne gangen med en matematisk vri. Elevene får løse ulike oppgaver på veien oppover i høyden og rundt parapeten.
Pris: kr. 50,- pr. elev (minstepris kr. 600,-). Varighet: 50 min.
Maks 20 elever pr. oppgang. Periode: april-oktober.

Middelalderliv

Bli med på en reise tilbake til Nidaros på 1200-tallet! Elevene blir delt inn i to grupper, og får tildelt roller som steinhuggere og skoleklerker. Her får de oppleve livet ved katedralen – i bygghytta og i skolestua.
Pris: kr. 1400,- pr. gruppe, 700,- for 15 eller færre elever.
Periode: april-oktober.

Besøk Nidarosdomen

Nidarosdomen er Norges nasjonalhelligdom, bygd på stedet der Olav Haraldsson ble gravlagt etter slaget på Stiklestad i 1030. Ulike stilarter avløste hverandre gjennom de 250 år det tok å ferdigstille katedralen, og de kan fremdeles «leses» i veggene. Nidarosdomens bygningshistorie, billedspråk og betydning som pilegrimsmål gjennom århundrene er blant temaer for omvisingen.
Pris: kr. 30,- pr. elev (minstepris kr. 500,-). Varighet: 45 min.

Besøk Erkebispegården

Erkebispegården var i middelalderen et norsk maktsentrum, og her levde folk som i en egen liten by i byen. Museet viser funn fra arkeologiske utgravninger og forteller historien om menneskene som levde og arbeidet i Nidaros i middelalderen. Museet har også en stor skulptursamling med middelalderkunst fra Nidarosdomen.
Pris: kr. 30,- pr. elev (minstepris kr. 500,-). Varighet: 45 min.

Smittevern

I tråd med myndighetenes anbefalinger har vi utarbeidet et sett med smittevernsrutiner, slik at alle er sikret en god og trygg opplevelse hos oss.

Vi begrenser antall besøkende per forestilling/omvisning og vi sørger for godt renhold av felles berøringspunkter. Vi ber om at lærere tar ansvar for at alle i gruppa er symptomfrie.