"Vidunderligst av alt" - Kleive/Reiersrud

Endelig får vi høre Knut Reiersrud og Iver Kleive som duo i Nidarosdomen, i en konsert som også feirer slippet av et splitter nytt album.

Helt tilbake i 1991 kom det legendariske albumet «Blå koral». Etter dette har det blitt seks kritikerroste album med Knut Reiersrud og Iver Kleive, men alle spilt inn i Danmark. I løpet av noen kalde januarnetter tidligere i år spilte de inn sin rykende ferske innspilling «Vidunderligst av alt» i Nidarosdomen. Under Olavsfest slippes albumet og markeres selvfølgelig med konsert.

Forvent kaskader av orgelklang og groovy bluesgitar når vi plasserer to av norsk musikklivs største personligheter i Nidarosdomen.


Repertoaret på den nye plata reflekterer at innspillingen ble gjort i nasjonalhelligdommen, og lener seg helt tilbake til gregorianikken og Olavsmusikken, via norske folketoner til nyere nasjonale skatter som «Kringsatt av fiender». Slippkonserten i Nidarosdomen vil også inneholde perler fra deres tidligere plater, og vi regner med å kunne gjenoppleve blant annet musikken som avsluttet OL-åpningen i Lillehammer i 1994 – denne gang med katedralklang og på landets største orgel.

Knut Reiersrud og Iver Kleive begynte sitt samarbeid med den legendariske utgivelsen «Blå Koral» i 1991. Den ble fulgt av en serie utgivelser der de to har utforsket samspillet mellom kirkeorgel og gitar. De to har for det meste tatt for seg av salmerepertoaret, ofte folketoneskatten, men også skapt nytt materiale. Til sammen har det blitt fire innspillinger: «Blå koral» (1991), «Himmelskip» (1996), «Nåde over nåde» (2006) og «Natt i desember» (2018). I tillegg deltok sangeren Povl Dissing på to album i denne serien: «Den signede dag» (2000) og «Som den gyldne sol» (2013).

Innspillingene har så langt vært gjort i danske katedraler (Odense og Haderslev domkirker). Ambisjonen har vært å finne steder med store, mange-fasetterte orgler og med rik akustikk. Metoden har vært å spille på mulighetene for forsterkning av gitaren, slik at begge de to instrumentene kan fylle et stort kirkerom med stor dynamikk, fra det ømmeste pianissimo til mye kraft og volum.

Det har lenge vært en drøm å toppe denne serien med en innspilling med Iver og Knut i Nidarosdomen, som kanskje er den eneste kirken i Norge som i akustikk og orgel-format kan måle seg med de danske domkirkene. I Nidarosdomen kan de i enda større grad enn i de danske katedralene de til nå har benyttet, spille på kontrasten mellom stort orgel og fjernverk med en formidabel dybdevirkning.


KNUT REIERSRUD:

Født i Oslo i 1961, er Knut Reiersrud en gitarist og komponist som er kjent fra en rekke samarbeid i ulike musikksjangre, en lang rekke plateutgivelser under eget navn, og bidrag til rundt tre hundre innspillinger. Han er også en profilert konsertartist.

Reiersrud har vært utøvende musiker siden begynnelsen av 1970-tallet innen blues, jazz, rock, folke- og kirkemusikk og har komponert en rekke verk. Han har vunnet tre Spellemannspriser, og har vært nominert elleve ganger.

Blant artistene Reiersrud har samarbeidet med og skrevet musikk for, kan vi nevne Kari Bremnes, Jarle Bernhoft, Jonas Fjeld, Sondre Bratland og Deepika Thathaal. Han har komponert musikk til en rekke helaftens spillefilmer, tv-serier og teateroppsetninger.

I tillegg er Knut Reiersrud også programleder for det ukentlige radioprogrammet «Bluesasylet» på NRK.


IVER KLEIVE:

Iver Kleive er født i Skien i 1949. I 1972 tok han kantoreksamen ved Musikkonservatoriet i Oslo. Fra 1973-76 studerte han orgelspill ved Staatliche Hochschule für Musik i München, og avla tysk statseksamen (Solistenprüfung) i solistklassen for organister.

Kleive var organist i Frogner kirke 1976-81, i Røyken kirke 1982-85 og i Helgerud kirke 1987-2017. Siden 1988 har han vært dirigent og kunstnerisk leder for Oslo Bach-kor. Bakgrunn for korarbeidet har han fra det legendariske Münchener Bachchor, med dirigent Karl Richter, hvor han sang 1. tenor i 3 år.

Han har vært solist med Oslo Filharmoniske Orkester, Kringkastingsorkesteret, Stavanger Symfoniorkester og Trondheim Symfoniorkester. Han har trolig spilt på alt som er av kirkemusikkfestspill.

Iver Kleive har utenom sitt virke som organist, drevet et allsidig musikalsk arbeid. Fra 1972 og frem til i dag har han medvirket i nærmere 200 plateinnspillinger som studiomusiker, komponist og arrangør. Kleive har sittet i juryen ved flere Spellemannpris-utdelinger. Han har gjort en vesentlig innsats for at vår folkelige musikktradisjon har kommet frem i lyset.

Kleive beskriver seg selv som en improviserende musiker som ønsker å veksle mellom klassisk og pop, folkemusikk og jazz. Orgelet og kirken er likevel hovedinstrument og basis.

Listen over artister Kleive har samarbeidet og/eller turnert med er formidabel. Her skal kort nevnes noen få av dem: Sondre Bratland, Sigmund Groven, Arve Tellefsen, Karin Krog, Jan Garbarek, Terje Rypdal, Anita Skorgan, Ole Edvard Antonsen, Aage Kvalbein, Bjørn Eidsvåg, Sigvart Dagsland og Carola Häggkvist.

Men aller mest kjent er kanskje samarbeidet med Knut Reiersrud gjennom nesten 30 år. Sammen fikk de Spellemannprisen for “Blå Koral” i 1992. Duoens magiske stykke «Nåde» (som har sitt utspring i «Overmåte full av nåde») ble benyttet som mektig avslutningscrescendo under selveste åpningsseremonien for OL på Lillehammer i 1994. Senere kom de kritikerroste albumene «Himmelskip» i 1996, «Nåde over nåde» i 2006, og «Natt i desember» i 2018. Innimellom dette har de også utgitt to album sammen med danske Povl Dissing, også de kritikerroste. Hvor mange konserter Reiersrud og Kleive har gjort sammen er det vel ingen som har tall på.

Kleive har gitt ut flere solo-CDer, blant annet «Inferno» (1988), «Alle Menschen müssen sterben» (1993), legendariske «Kyrie» (1995), «Juleevangeliet» (1998), Hyrdenes tilbedelse (2004) og «Requiem» (2008). Sammen med Oslo Bach-kor har Kleive i alle år siden oppført sitt «Requiem» i inn- og utland.

I 2008 åpnet han Nobelkonserten i Oslo Spektrum med sitt eget orgelstykke, og året etter bidro han til at filmen «De Usynlige» fikk Amanda-pris for beste musikk.


Foto: OLE MARTIN WOLD/OLAVSFEST