I 2025 er det 1700 år siden kirkemøtet i Nikea der den nikenske trosbekjennelsen ble skrevet. Denne konserten med Arnfinn Tobiassen, domkantor i Stavanger domkirke, spinner rundt dette jubileet, og vil vise uttrykk fra ulike land og kristne trossamfunn som har Nikea til felles. På programmet står blant annet Antonio Vivaldis fiolinkonsert i A-moll, arrangert for orgel av Johann Sebastian Bach, Johann Kaspar Kerlls Passacaglia og Bachs mektige fantasi over trosbekjennelses-salmen Wir glauben all an einen Gott.

Konserten holdes på Wagnerorgelet, kirkens barokkorgel. Tosbiassen gleder seg spesielt til å utforske hvordan noe av musikken han har valgt fra nettopp barokken, vil komme til liv ved Wagnerorgelet.

– Wagnerorgelet er et stilrent og flott orgel med uendelig mange uttrykk i seg, sier Tobiassen.

Den nikenske trosbekjennelse

Vi tror på én Gud, den allmektige Far, som har skapt himmel og jord, alt synlig og usynlig Vi tror på én Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, født av Faderen før alle tider, Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av sann Gud, født, ikke skapt, av samme vesen som Faderen. Ved han er alt blitt skapt. For oss mennesker og til vår frelse steg han ned fra himmelen, og ved Den hellige ånd og av jomfru Maria ble han menneske av kjøtt og blod. Han ble korsfestet for oss under Pontius Pilatus, led og ble begravet, oppstod den tredje dag etter Skriftene og fór opp til himmelen, sitter ved Faderens høyre hånd, skal komme igjen i herlighet for å dømme levende og døde, og hans rike skal være uten ende. Vi tror på Den hellige ånd, som er Herre og gjør levende, som utgår fra Faderen og Sønnen, tilbes og æres sammen med Faderen og Sønnen, og som har talt gjennom profetene. Vi tror på én hellig, allmenn og apostolisk kirke. Vi bekjenner én dåp til syndenes forlatelse og venter de dødes oppstandelse og et liv i den kommende verden. Amen.

Om de andre verkene i konserten sier Arnfinn Tobiassen:

– De står i den vestlige og til dels kristne enheten, som den nikenske trosbekjennelsen er et av vårt sterkeste symbol på. Den er vår felles bekjennelse som brukes av både ortodokse, katolikker og de fleste protestanter. Når jeg da har tatt med verk av både Vivaldi og Kerll, så er det for å vise musikk fra ulike europeiske regioner, henholdsvis det katolske Italia og det katolske sør-Tyskland. Fiolinkonserten til Antonio Vivaldi, fra dagens Italia, ble arrangert av protestanten Johann Sebastian Bach fra dagens Tyskland, som altså ikke var redd for å gå på tvers av både trossamfunn og landegrenser. Kerlls Passacaglia var fra den katolske delen av sør-Tyskland, og gir med sin Passacaglia et bilde på det evige og uforanderlige. Det samme nedadgående temaet gjentas hele 40 ganger av Kerll, alt mens ulike figurasjoner og motiv blir spilt over den samme bassgangen.

Bli litt mer kjent med Arnfinn Tobiassen:
– Jeg er født og oppvokst på Sotra, en øy rett vest for Bergen.
Her fikk jeg pianotimer som 8-åring i Fjell musikkskule.
Her fikk jeg Martin Lennox som vikarlærer, organist i Loddefjord kirke. Han fulgte meg opp gjennom årene både med piano- og orgelundervisning.
Mitt første møte med orgelmusikken var fra 1. Metodistkirke i Bergen der jeg både kunne se og høre organisten spille.
Som 13-åring spilte jeg min første gudstjeneste. Etter hvert fikk jeg sommervikariater som organist.
Det har nok dri blitt et aktivt yrkesvalg for min del, men bare blitt noe som har gått seg til og som jeg hele tiden har følt at jeg har mestret og fått til.
Arnfinn Tobiassen II foto privat
Arnfinn Tobiassen II foto privat
Etter musikklinjen på Langhaugen videregående skole på Landås i Bergen, tok jeg et år i militæret før jeg fikk studieplass i London ved Royal Academy of Music.
Her studerte jeg med flere lærere, blant andre David Titterington, Susan Landale og James O’Donnell i perioden 2001-2007.
White Simple Hello Winter Poster 2025 07 25 T123727 852
White Simple Hello Winter Poster 2025 07 25 T123727 852
Litt om hverdagen i Stavanger domkirke og St. Petri menighet:
– Her har vi kortilbud fra babysang via knøttekor og korskole, til gutte- og pikekor og til slutt domkor.
Jeg akkompagnerer pikekoret og domkoret på øvelsene, og spiller på de fleste av gudstjenestene på søndager og torsdager.
Hverdagen er preget av en herlig blanding av høy kvalitet, men også en lav terskel for å komme i snakk med både besøkende og dem som er engasjert her som frivillig eller ansatt.
Vi har et flott orgel i Domkirken bygget av Reil etter barokke prinsipper, mens i St. Petri står det et Jehmlich-orgel fra 1970-tallet som gir oss helt andre muligheter med tanke på romantisk og moderne musikk.
Begge orglene duger veldg godt til både salmespill og korakkompagnement – for ikke å glemme solorepertoaret! Vi er meget godt stilt i Stavanger!
White Simple Hello Winter Poster 2025 07 25 T124745 705
White Simple Hello Winter Poster 2025 07 25 T124745 705
Om å spille på Wagnerorgelet i Nidarosdomen:
– Jeg har besøkt Nidarosdomen mange ganger, men har aldri spilt her før.
Paradoksalt nok har min sønn Jon Peder på 10 år fått spille fire toner på Steinmeyer-orgelet, da Magne Draagen viste oss rundt for noen år siden. Jon Peder husker det enda!
Wagnerorgelet er et stilrent og flott orgel med uendelig mange uttrykk i seg.
Jeg gleder meg spesielt til å spille på de svakere registrene, og utforske hvordan noe av musikken jeg har valgt fra barokken vil komme til liv her, og kanskje lære noe som jeg kan ta med meg hjem til Stavanger!
White Simple Hello Winter Poster 2025 07 25 T131830 836
White Simple Hello Winter Poster 2025 07 25 T131830 836