– Jeg vil spille som meg og ikke som en versjon av en annen

– Jeg vil spille som meg og ikke som en versjon av en annen
– Da jeg var yngre, ble jeg ofte fortalt at jeg måtte spille mer som en mann, sier Anna Lapwood. Hun svarte med å oppfordre til å #playlikeagirl, spille fra sitt eget hjerte.
Anna Lapwood
Anna Lapwood
Foto: Sondre Eriksen Hensema
Anna Lapwood
Anna Lapwood
Foto: Sondre Eriksen Hensema

Fra hjertet spiller hun også når hun holder to konserter i Nidarosdomen lørdag 6. september 18.00 og 21.00. 2000 billetter gikk unna som varmt hvetebrød. Anna Lapwood, også kalt den klassiske musikkens Taylor Swift, er kjent over hele verden, folk strømmer til hennes konserter. Hun berører. Og berøres.

Falt for orgelet

Lapwood har forelsket seg i Nidarosdomen og Steinmeyerorgelet.

– Ja, jeg falt for orgelet, det er helt fantastisk! Steinmeyerorgelet har så mange farger, det klinger så klart,«snakker» så vakkert gjennom bygningen, sier Lapwood.

Hun var her for første gang i 2023. Da holdt hun Nattkonsert med stjerneglans under Orgelfest. Sommeren 2024 var hun tilbake for å spille inn albumet Firedove. Spilte om natten. Å ikke sove, var ikke noe problem.

– Katedralen er jo så vakker, sier hun.

Selv da hun var ferdig med nattens innspilling, kunne hun gjerne bli værende i kirka.

– Nidarosdomen er perfekt for musikken jeg spilte inn. Orgelet hadde lydene jeg ville ha med. Til og med «bjellene» jeg ønsket meg for The Bells of Notre Dame.
Lapwood fascineres av bjellenes fredfulle klang.
– Jeg elsker å overraske med å vise orgelets muligheter, og med noe folk kanskje ikke forventer å høre fra et orgel.
Anna Lapwood Nidarosdomen
Anna Lapwood Nidarosdomen
Foto: Sondre Eriksen Hensema

For Lapwood er det aller viktigste at hun formidler følelser ved hjelp av orgelet.

– Å ja! I starten av min karriere, var det ingen som snakket til meg om det. Da handlet mest om det tekniske og om jeg kunne notene, forteller hun.

Derfor likte hun ikke så godt å opptre. Gjorde hun den minste feil, følte hun at hun mislyktes.

Dele følelser

Da hun endret sin måte å tenke rundt dette på, snudde det.

– Når jeg holder konserter nå, handler det om å dele følelsene jeg opplever i musikken med publikum. I det du begynner å tenke på den måten, oppstår det noe veldig annerledes. Hvem jeg er, skal høres når jeg spiller. Musikken skal speile meg, understreker hun.

– Å spille orgel er ikke en test, men handler om at jeg putter hjertet mitt inn i musikken!

Hun ønsker å åpne folks øyne for orgelmusikk.
Noe hun også virkelig gjør.
– Hvis folk ikke har vokst opp med å høre på orgel, er de ikke vant med lyden av det. Derfor liker jeg å spille musikk de har hørt andre steder i livet sitt.
– Bringe dem inn i orgelets lydverden.
– For eksempel som Angels av Robbie Williams, som jeg har med på Firedove.
– Så kan jeg spille de klassiske stykkene, og bringe de to musikkverdene sammen.
Anna Lapwood ved orgelet Sondre Eriksen Hensema
Anna Lapwood ved orgelet Sondre Eriksen Hensema

Nidarosdomen bergtar henne.

– Den er en av de vakreste rommene jeg spiller i!

Da hun spilte hun Firedove, opplevde at rommet forandret seg gjennom natten. Å se lyset glitre gjennom rosevinduet når dagen grydde, rørte spesielt ved henne.

– Jeg elsket det!

Orgelet, en venn

Hun liker at orgelpulten er nede på bakken, at publikum sitter tett på og kan se henne spille.

– Hvordan jeg inspireres av rommet jeg spiller i, betyr også noe for det jeg spiller.

Hun føler seg ett med Steinmeyerorgelet.

– Orgelet hjelper meg, som om det sier til meg; hva om du gjør det, eller det, ja det er som en venn, beskriver hun.

– Dere er heldige som har dette instrumentet i Trondheim!

I Nidarosdomen har hun også truffet en musikalsk sjelevenn.
Domkantor Petra Bjørkhaug.
Da Lapwood kom til Nidarosdomen første gang ble hun berørt av hvor varmt velkommen hun ble tatt imot.
– Jeg og Petra tenker likt om musikk. Hun har også med seg hjertet sitt inn i musikken.
– Det var forfriskende å møte Petra. Ikke alle i «orgelverdenen» liker det jeg gjør.
Lapwood har blant annet latt seg imponere av albumet MOR med Nidaros domkor, som Bjørkhaug har komponert musikk til.
– Å høre på den var bevegende. Mor kan bety så mye forskjellig for oss, varme, men også sterke og smertefulle følelser.
– Jeg vil bli som Petra når jeg vokser opp!
Smiler Anna.
– Jeg elsker musikken hennes!
Petra Bjorkhaug og Anna Lapwood
Petra Bjorkhaug og Anna Lapwood
Foto: Gunn Skorve Mogseth

Hun har over to millioner følgere på sosiale medier. Hun blir gjenkjent på gatene i Trondheim. Folk vil ta bilder sammen med henne. Lapwood stopper smilende opp. Klart de skal få bilde!

Orgelreisen

Hun opplever at folk liker å følge orgelreisen hennes. Som når hun spiller inn musikk i katedralen midt på natten. Eller når hun ved en tilfeldighet spiller Happy birthday to you for en som kommer på jobb i kirka en tidlig morgen. Lapwoods mobilkamera er alltid i film-modus. Slik fanges øyeblikk opp og kan deles med resten av verden.

– Folk liker å se den ærlige fortellingen om hvordan det er å være organist, åpent, autentisk og at jeg er meg selv. Derfor publiserer jeg ikke polerte fortellinger på sosiale media, sier Lapwood.

– Jeg håper det bryter ned barrierer mellom meg som artist og publikum.
11 Anna Lapwood LUNA 1
Foto: LUNA

Men hva gjør Anna Lapwood når hun ikke spiller orgel?

– Tenker på at jeg spiller orgel!

Så elsker hun å være i sin lille urbane hage. Ta med seg kaffekoppen ut, nyte synet av blomstene, fargene og sommerfuglene.

Men musikken er alltid med henne. Som en god venn.

Tekst: Karina Lein
Foto: Sondre Eriksen Hensema, Gunn Skorve Mogseth, LUNA

Publisert: 5. september 2025
Oppdatert: 21. september 2025