– Jeg vil spille som meg og ikke som en versjon av en annen




Fra hjertet spiller hun også når hun holder to konserter i Nidarosdomen lørdag 6. september 18.00 og 21.00. 2000 billetter gikk unna som varmt hvetebrød. Anna Lapwood, også kalt den klassiske musikkens Taylor Swift, er kjent over hele verden, folk strømmer til hennes konserter. Hun berører. Og berøres.
Falt for orgelet
Lapwood har forelsket seg i Nidarosdomen og Steinmeyerorgelet.
– Ja, jeg falt for orgelet, det er helt fantastisk! Steinmeyerorgelet har så mange farger, det klinger så klart,«snakker» så vakkert gjennom bygningen, sier Lapwood.
Hun var her for første gang i 2023. Da holdt hun Nattkonsert med stjerneglans under Orgelfest. Sommeren 2024 var hun tilbake for å spille inn albumet Firedove. Spilte om natten. Å ikke sove, var ikke noe problem.
– Katedralen er jo så vakker, sier hun.
Selv da hun var ferdig med nattens innspilling, kunne hun gjerne bli værende i kirka.


For Lapwood er det aller viktigste at hun formidler følelser ved hjelp av orgelet.
– Å ja! I starten av min karriere, var det ingen som snakket til meg om det. Da handlet mest om det tekniske og om jeg kunne notene, forteller hun.
Derfor likte hun ikke så godt å opptre. Gjorde hun den minste feil, følte hun at hun mislyktes.
Dele følelser
Da hun endret sin måte å tenke rundt dette på, snudde det.
– Når jeg holder konserter nå, handler det om å dele følelsene jeg opplever i musikken med publikum. I det du begynner å tenke på den måten, oppstår det noe veldig annerledes. Hvem jeg er, skal høres når jeg spiller. Musikken skal speile meg, understreker hun.
– Å spille orgel er ikke en test, men handler om at jeg putter hjertet mitt inn i musikken!


Nidarosdomen bergtar henne.
– Den er en av de vakreste rommene jeg spiller i!
Da hun spilte hun Firedove, opplevde at rommet forandret seg gjennom natten. Å se lyset glitre gjennom rosevinduet når dagen grydde, rørte spesielt ved henne.
– Jeg elsket det!
Orgelet, en venn
Hun liker at orgelpulten er nede på bakken, at publikum sitter tett på og kan se henne spille.
– Hvordan jeg inspireres av rommet jeg spiller i, betyr også noe for det jeg spiller.
Hun føler seg ett med Steinmeyerorgelet.
– Orgelet hjelper meg, som om det sier til meg; hva om du gjør det, eller det, ja det er som en venn, beskriver hun.
– Dere er heldige som har dette instrumentet i Trondheim!


Hun har over to millioner følgere på sosiale medier. Hun blir gjenkjent på gatene i Trondheim. Folk vil ta bilder sammen med henne. Lapwood stopper smilende opp. Klart de skal få bilde!
Orgelreisen
Hun opplever at folk liker å følge orgelreisen hennes. Som når hun spiller inn musikk i katedralen midt på natten. Eller når hun ved en tilfeldighet spiller Happy birthday to you for en som kommer på jobb i kirka en tidlig morgen. Lapwoods mobilkamera er alltid i film-modus. Slik fanges øyeblikk opp og kan deles med resten av verden.
– Folk liker å se den ærlige fortellingen om hvordan det er å være organist, åpent, autentisk og at jeg er meg selv. Derfor publiserer jeg ikke polerte fortellinger på sosiale media, sier Lapwood.

Men hva gjør Anna Lapwood når hun ikke spiller orgel?
– Tenker på at jeg spiller orgel!
Så elsker hun å være i sin lille urbane hage. Ta med seg kaffekoppen ut, nyte synet av blomstene, fargene og sommerfuglene.
Men musikken er alltid med henne. Som en god venn.
Facebook:https://www.facebook.com/profile.php?id=100063678665391
Instagram:https://www.instagram.com/annalapwoodorgan/
TikTok:https://www.tiktok.com/@annalapwoodorgan
YouTube:https://www.youtube.com/c/annalapwoodorgan
X:https://x.com/annalapwood