Fra Japan, Spania, Hellas og Danmark til Trondheim for å spille på Nidarosdomens «champions league»-orgler

– Nyt gjerne en sommerkveld i Domen med fremragende musikere på orgler i aller høyeste «champions league-klasse»! Anbefalingen kommer fra fungerene domkantor Erling With Aasgård foran starten på «Sommerens internasjonale orgelserie».

Til «Sommerens internasjonale orgelserie» kommer Rie Hiore fra Japan, Ourania Grassiou fra Hellas, Monica Melcova fra Spania, og først ute, allerede 29. juni, er Ørjan Horn Johansen fra Danmark (se intervju med Johansen senere i artikkelen).

(Oppdatering siden artikkelen først ble publisert: Orgelkonserten med Monica Melcova 6. juli er dessverre avlyst. I stedet blir det pilegrimsgudstjeneste med orgel kl. 18.00. Fungerende domkantor Erling With Aasgård spiller. )

Pilegrimsgudstneneste med orgel. Erling kommer til å spille på Wagner under alle pilegrimsgudstjenestene denne uken

Aasgård er ikke i tvil om at det er verdt å «bytte ut» noen lyse grill-sommerkvelder for å oppleve en eller flere av disse konsertene i løpet av juni og juli måned.

– Både Steinmeyer- og Wagnerorgelet er i aller aller høyeste «champions league-klasse» når det gjelder kvalitet i verdenssammenheng. Dette er instrumenter som er berømte innenfor fagkretser i den vide verden, understreker Aasgård.

At folk reiser helt fra Tokyo for å spille en konsert her, for å oppleve disse fantastiske orglene, bør ifølge Aasgård trigge publikum til å søke denne doble opplevelsen av det eksotiske utenlandske og Nidarosdomens to praktfulle orgler.

– Å løsrive seg fra Netflixen, fjellturen, grillen, eller hvitvinsflaska en av de fire kveldene vil for en musikkinteressert person være en meget en klok overveielse. For dette blir kjempefint, smiler Aasgård.

– Velkommen til Sommerens internasjonale orgelserie i Nidarosdomen, ønsker fungerende domkantor Erling With Aasgård.

Siden koronarestriksjonene ble lempet på, har Nidarosdomen ifølge Aasgård domkantoren opplevd en ganske stor tilstrømning av arrangementer knyttet til orgler, ikke minst orgelmediatasjonene lørdager og på konserter.

– Vi opplever at instrumentene er interessante for et bredt publikum, sier han.

At det i år er tre kvinnelige organister som gjester sommerens orgelserie, synes han er spesielt hyggelig.

– Vi har som mål å gjenspeile de internasjonale konsertscenene. Organist-miljøet har nok tidligere vært mannsdominert, men heldigvis er det sånn at kvinner har hatt et inntog i det kirkemusikalske miljøet. Når det er sagt, er det sånn at spiller du en konsert i Nidarosdomen, er det først og fremst fordi du er en fremragende organist, noe som er helt uavhengig av kjønn. Vi engasjerer folk som er superdyktige i det de gjøre, understreker Aasgård.

Rie Hiroe kommer fra Tokyo til Trondheim for å spille i Nidarosdomen 20. juli. Hun er utdannet ved Tokyo University of Art, og er blant annet kjent for sin musikalske følsomhet.

Han fremhever at det er fire ulike musikere som kommer til Nidarosdomen i sommer. Selv har han studert sammen med Rie Hiore fra Japan.

– Kommer du fra Slovenia og bor i Spania, eller fra Athen, kan man kanskje forvente seg mer latinsk temperament og fyrrighet, mens japanere meravmålt og disiplinerte, peker han på.

Han tror at det har begynt å gå opp for folk hvilke skatter vi har i Trondheim med «gullkantede» Steinmeyerorgelet og «diamanten» Wagnerorgelet.

– Vi håper at folk har glede av at det tilbys konserter på disse instrumentene, og at de får med seg en eller to av sommerens konserter. Med det kan de få med seg en berikelse for kvelden, og kanskje også for morgensdagen, uka, eller ukene fremover. Å kjøpe seg en billett til en av disse konsertene, lover jeg er et sikkerstikk. Her vil orglene bli vist i hele sin bredde, lover Aasgård.

– Etter snart 25 år i Helligåndskirken i København, oppdager jeg nye klanglige aspekter i orgelet. Når jeg spiller på det føler jeg meg komplett som menneske og musiker.

Ørjan Horn Johansen kommer opprinnelig fra Brønnøysund. For tiden er han organist i Helligåndskirken i København. Når han spiller på orgelet der, føler han seg komplett både som menneske og musiker. Til sommerens konsert i Nidarosdomen har han valgt seg et fransk program.

Som ungdom startet Johansen med å spille klaver hjemme i Brønnøysund.

– Å spille orgel falt meg også helt naturlig. Den klassiske musikkens ånd og kvalitet tiltrakk meg. Linjespillet mellom de forskjellige stemmer (polyfoni), som jo er unikt i vår flotte europeiske musikktradisjon, var fascinerende og noe jeg ville utforske, forteller Johansen.

Deretter fulgte studier i Trondheim, Stuttgart og London, samt noen få år som organist/kantor i Nord-Norge.

– Da åpnet det seg en mulighet for å søke assistentstillingen i Helligåndskirken i København i 1998, og det ble så at jeg fikk den stilling. Orglet kjente jeg godt til i forveien, da det er meget velegnet til det franskromantiske repertoar. Etter snart 25 år på benken her, oppdager jeg nye klanglige aspekter i instrumentet og føler meg komplett som menneske og musiker når jeg spiller på det, forteller Johansen.

Ørjan Horn Johansen

Han opplever kirken i København som en god arbeidsplass.

– Respekten for det kunstneriske arbeidet har alltid vært der. Å innstudere et verk på 20 minutter kan gjerne ta tre måneder, og det skal det avsettes arbeidstid til. Generelt er den danske folkekirke mindre populistisk enn den norske, forstått på den måten at det er langt mindre vanlig med popmusikk i vielser og begravelser. Det gjøres langt mindre populærmusikk på konsertområdet. Denne konservative linje trives jeg best med, sier han.

Nå gleder han seg til å komme til Trondheim for å spille på Steinmeyerorgelet.

– Jeg har ikke spilt på det siden restaureringen, og ser virkelig frem til å oppleve det grandiose instrumentet!

Til konserten i Nidarosdomen har han valgt et rent fransk program med to verker av Marcel Dupré og et av Naji Hakim.

– Orgelsymfoni nr. 2 og Evocation av Dupré er begge to noen av hans aller beste orgelverker, fylt av kontraster og drama. Dupré formet en hel generasjon organister med sitt store pedagogiske virke ved Paris konservatoriet og hadde organistembetet i Saint-Sulpice fra 1934 til han døde i 1971. Den nålevende komponist Hakim, som opprinnelig er fra Libanon, er en produktiv komponist. Han etterfulgte Olivier Messiaen i Sainte-Trinité i 1993 og er en skattet pedagog, improvisator og organist, forteller Johansen.

Hør Monica Meclova spille

Konserten 6.juli er avlyst

Vi må dessverre melde at konserten 6. juli er avlyst. De som har kjøpt billett vil få tilsendt informasjon på epost.

Ourania Gassiou fra Athen i Hellas holder konsert 13. juli. Hun er utdannet ved London Music Academy i London, og har blant annet spilt både i Westminister Abbey og Barcelona-katedralen.

Av

Karina Lein, kommunikasjons- og informasjonsmedarbeider, Nidaros domkirkes sokn kl766@kirken.no