Bli enda bedre kjent med Nidarosdomens nye domkantor! Lørdag 29. oktober holder Brita Sjöberg sin første konsert i katedralen.

– Hei, velkommen.

Brita Sjöberg, Nidarosdomens nyansatte domkantor, viser vei inn på sitt flunkende nye kontor, der pappesker ennå ikke er pakket ut og tomme bokhyller venter på å bli fylt opp.

– Det er lenge siden jeg har hatt eget kontor, forteller domkantoren. Hun er en av tre domkantorer i Nidarosdomen som har ansvaret for kor og musikk i Domkirka.

Hun ser ut gjennom vinduet der høstbladene fra de store løvtrærne faller mot bakken.

– Utsikten er fantastisk. Det er den også fra øvingsrommet, der jeg spiller på øvingsorgelet. Da ser jeg rett bort på Nidarosdomen.

Hun smiler.

Og det er selvfølgelig i Nidarosdomen Brita Sjöberg skal holde sin første konsert som domkantor, lørdag 29.oktober kl. 18.00. 2. oktober ble hun innsatt som ny domkantor i Nidarosdomen.

– Jeg har valgt ut musikk som jeg liker og som jeg lenge har hatt lyst til å fremføre. Konserten blir på en måte en presentasjon av meg selv og mitt kall til kirken. Dette gjennom et stort verk av Felix Mendellsohn-Bartholdy i starten, og et stort verk av Arild Sandvold i slutten som et symbol på dette. Temaet i begge stykkene viser til kall til tjeneste og misjon.

Brita Sjöberg har kort vei fra kontoret sitt i Waisenhuset til orglene i Nidarosdomen. (Foto: Karina Lein)

Storslått og spennende

– Konserten starter med Felix Mendelssohn´s «Overtyre» til oratoriet Paulus, som egentlig er en overtyre for orkester, men som er arrangert for orgel. Mendellsohn er absolutt en av mine favorittkomponister. Han var veldig influert av Johann Sebastian Bach, og oratoriet ble skrevet på inspirasjon av Bach. Denne overtyren bygger på en koral (salmesang) som heter «Wachet auf, ruft uns die stimme», som er en koral for slutten av kirkeåret. Tiden vi nå er inne i.

Hun forteller videre.

– Denne koralen går gjennom hele overtyren som først presenteres veldig stille, men bygger seg mer og mer opp i et dramatisk crescendo, sier Sjöberg.

Domkantoren spiller med fingrene ut i luften på et innbilt orgel, mens hun forklarer videre.

– Som avslutning har jeg valgt et stort stykke av Arild Sandvold, en av gigantene innen norsk orgelmusikk, og veldig viktig i den norske orgelmusikk-tradisjonen. Sandvold var domkantor i Oslo domkirke i mange år, og lærer ved Norges Musikkhøgskole. Dette er også et verk over en koral, et stykke som heter «Din rikssak, Jesus være skal» som er en misjonssalme. Stykket skrev Sandvold til åpningsgudstjenesten for Egede-instituttet i Oslo. En institusjon som hadde som formål å dokumentere og å fremme kunnskap om misjon, sier Sjöberg.

Med ett forandres ansiktsutrykket hennes fra alvorlig til et lunt smil.

– Og her har jeg også tenkt at, kanskje jeg ikke burde si det, men ja, her har jeg altså tenkt at publikum også kan være med å synge!

Salmesang ligger henne varmt om hjertet.

Brita Sjöberg har valgt musikk til sin første konsert som også forteller en historie om henne.

To favoritter

– Det er noe i tonespråket til for eksempel Mendelssohn jeg liker, også det at han bygger på den kristne forkynnelsen i sin musikkproduksjon gjennom korsang og for orgel som bygger på koraler. Dette gir for meg en ekstra dimensjon. Jeg er også veldig glad i hans tonespråk. Etter min mening er han en undervurdert komponist, fordi han havnet mellom den klassiske epoken og den romantiske. Han var jo et vidunderbarn som døde veldig ung. Jeg er veldig glad i hans musikk og måten han skriver på, sier Sjöberg.

Arild Sandvold er en nyere komponist, viser hun til.

– Han studerte i Leipzig der også Mendelssohn var virksom, selv om det var 100 år før. Så synes jeg det er en fin kobling mellom de to. Jeg har lyst til å spille mer norsk musikk nå når jeg er domkantor i Norges nasjonalhelligdom, så det er ganske viktig for meg å ha med norsk musikk på programmet, understreker hun.

Brita Sjöberg og Ragnhild Faanes øver til konserten.

– Jeg tenkte wow!

Foruten verkene av Mendelssohn og Sandvold, fremføres stykker av Benna Moe, Jason Roberts og Nils Lindberg.

– Jeg har også med dansk og svensk musikk. Jeg har bodd i Danmark, og danske Benna Moe bodde en tid i Dalarna. Jeg skal fremføre hennes «Cantilena», et nydelig stykke som bygger på en enkel, men effektiv melodi.

Svenske Nils Lindberg kommer fra Gagnef i Dalarna, som er samme lille bygd som jeg kommer fra. Så jeg forsøker å knytte ham sammen med min historie da. Hun smiler og fortsetter,

– Stykket til Lindberg har influenser av jazz i seg, ellers fremføres det klassisk musikk.

Nils var jazzpianist og komponist, så hans komposisjoner er preget av folkemusikk og jazz.

På Nils Lindbergs´ stykke «Visa efter Torn Erik», har domkantoren fått med seg Ragnhild Faanes på saksofon.

– Jeg ønsket å ha med en saksofonist på dette stykket, og så var jeg på en konsert der hun spilte, og tenkte wow! Så spurte jeg henne da, og heldigvis svarte hun ja. Jeg er veldig glad for at hun blir med. Det blir en fin variasjon i konserten., sier Sjöberg.

Starten på noe...

Konserten er kalt «Overtyre», og på spørsmål om hvorfor hun har valgt det, forklarer hun:

– Overtyre er en introduksjon som et forspill til noe, og brukes ofte i operasammenheng. Det er starten på noe tenker jeg...

– Og siden jeg spiller Overtyren av Mendelssohn er det et bra navn på konserten, og også siden dette er det første jeg gjør her som ny domkantor i Nidarosdomen, sier hun.

Hun snur seg i kontorstolen og vender blikket på veggkalenderen med bilde av Domen.

– Som domkantor blir man et forbilde for andre kantorer i området. Det blir som en representasjon. Det er viktig å kunne være til stede for sine kolleger i bispedømmet, noe som kan være utfordrende da mye av tiden går med på øving og forberedelser. Samtidig er det viktig at man er til stede for å representere Domkirken, sier Sjöberg.

Brita Sjöberg kommer fra Sverige. Kjærligheten førte henne til Trondheim.

– La folk få slippe til

– Jeg synes det er viktig med en åpen dialog og være imøtekommende. Jeg ønsker å slippe andre inn og at kirken skal være et åpent sted. Det er mange som ønsker å spille på orgelet i Nidarosdomen, samtidig er det mye som skjer her, og øvingstiden er presset. Derfor er det ikke bare å slippe alle til, selv om vi ønsker det. Vi får bare jobbe med saken….. Vi har tre gode orgel i Nidarosdomen, mens andre igjen, har ingen gode instrumenter. Av erfaring vet jeg at det er vanskeligere å være kantor i en landsbykirke og spille på et dårlig orgel med fem personer som kommer på gudstjeneste, enn å spille på et fantastisk instrument i en domkirke der det kommer masse folk. Så om man kan inspirere andre og la dem få slippe til, så er det i i alle fall min drøm, sier Sjöberg.

– Jeg gleder meg virkelig til å spille på konserten med Brita, sier saksofonist Ragnhild Faanes som også er døpt og konfirmert i Nidarosdomen.

Hun er utdannet musiker og pedagog og spiller i band som Britannia Superior Orchestra og Trøndelag Big Band. Hun er dirigent for Skaun Storband og har også spilt på turne med blant andre den samiske musikeren Marie Boine. Faanes spiller også innen sjangre som folkemusikk, jazz, rock og salmer.

– Jeg har stor glede av å spille for publikum, og har også spilt i Nidarosdomen tidligere, både i bryllup og som solist for Nidarosdomens jentekors høstkonsert i 2019. Men jeg har aldri spilt sammen med orgel før, røper hun.

Faanes forteller at hun ble overrasket da hun fikk spørsmål om å spille på konserten.

– Jeg var ikke forberedt nei, men jeg trengte uansett ingen betenkningstid, og sa ja med en gang. Før konserten har jeg øvd med Brita tre ganger i katedralen, og jeg må si det er stort og mektig å spille der. Brita er en dyktig organist og flott å samarbeide med, samtidig er hun også et fint menneske. Jeg gleder meg virkelig til å spille på konserten!

PROGRAM

Felix Mendelssohn (1809-1847)

Ouvertyre til oratoriet «Paulus»

arrangert for orgel av W.T. Best (1826-1897)

Benna Moe (1897-1983)

Cantilena

Jason Roberts (1980- )

2 Scherzos

1 Mischeivous

2 Whimsical

Nils Lindberg (1933-2022)

Visa efter Torn Erik

Arild Sandvold (1895-1984)

To orgelstykker over et tema av Joseph Haydn

1 Fantasi

Salme – Din rikssak

2 Toccata

Tekst og foto: Merethe Wagelund, frilansjournalist