– Å bli møtt i den kraften der, i nåden, kan løfte et menneske.

– Å bli møtt i den kraften der, i nåden, kan løfte et menneske.
Knausgard Domen BERRE4583 1
Knausgard Domen BERRE4583 1

Karl Ove Knausgård lar blikket søke oppover søylene i katedralen. Han hadde aldri sett for seg at han kom til å lansere en av romanene sine her. 27 år etter sin første roman «Ute av verden» er han her.

I kveld er han her for å snakke om «Lenge var jeg død» og Morgenstjerne-universet, en blanding av vienskapelige, filosofiske og mystiske elementer.

Knausgard Domen BERRE4323 1

Foto: BERRE

Her er han sammen med 500 lesere som har latt seg gripe av hans litteratur. I dette hellige rommet, som også har tatt imot, beveget mennesker gjennom 1000 år. Onsdag kveld var det «Stjerneaften i katedralen».

Ikke virkeligheten

Hovedpersonen i «Lenge var jeg død» er astrofysiker. Så skjer det noe som gjør at han begynner å tenke på at det må finnes noe mer enn det som ikke kan forklares. Han får det ikke til å passe inn i virkeligheten. En kveld viser en ny stjerne seg på himmelen. Han legger ut på en reise for å få bekreftet det han tror det dreier seg om. Han legger ut på en reise. Han kommer til et sted som ikke finnes på noe kart.

– De finnes jo, de som mener at det er noe mer her, sier Knausgård.

Hva skjer når morgenstjernen går opp over Nidarosdomen?
Knausgard Domen BERRE3770
Knausgard Domen BERRE3770
Foto: BERRE

Samtalen i katedralen denne kvelden ble ledet av forfatter og forlagsredaktør i Oktober, Geir Gulliksen. Den kom til å handle om både nærvær, nåde, ønske om å forstå, trøst, tro. Om de store spørsmålene, Om liv og død, eksistens og bevissthet, vitenskap og overnaturlige fenomen, sammenheng og kaos - alt dette i rammen av vår mektige katedral.

Knausgard Domen BERRE3848 1

– Hva skjer med en samtale som vi tar inn i kirkas rom? Opplever vi at samtalen får tilført en ekstra dimensjon? Den blir preget av å ha blitt tatt inn i det hellige rommet, og det kan vel passe godt å ha denne samtalen her, her hvor overskridelsene av grensene mellom det vi kan se, og det vi kan ane eller se med vårt indre øye - i håp og tro - er så tydelig til stede. Kanskje opplever vi at vi får være med å skru på de evige spørsmål, som hver generasjon har behov for å stille - og må stille, sa biskop Herborg Finnset i sin innledning til samtalen.

– Å være her er helt fantastisk.
– Det eneste jeg tenkte på før min første bok var at jeg skulle få gitt ut en bok, men det virket umulig.
– Så kom jeg hit, smiler Knausgård.
DSCF9267 9 16
DSCF9267 9 16
Hva gjør den med oss denne timen i det hellige rommet?
Hvordan rører ordene oss?
Hva går vi ut i vinterkulden med?
Karl Ove Knausgard 2 Kristian Lillenes Litteraturhuset jpg
Karl Ove Knausgard 2 Kristian Lillenes Litteraturhuset jpg
– Hver søndag snakker vi her i kirka om det uforståelige, det vi ikke kan se, sier domprost Kristin Moen Saxegaard.
– Så denne samtalen har absolutt sin plass her!
– Samtidig bærer dette rommet mye med seg.
– Rommet snakker tilbake til oss.
DSCF9308 9 16
DSCF9308 9 16
Foto: Kristian Lillenes/Litteraturhuset

Denne romanen går veldig i retning av tro, overtro, metafysikk, peker Gulliksen på.

– Hovedpersonen lengter etter tro, sier Knausgård.

– Jeg vil også tro i betydningen av å være utenfor det rasjonelle. Derfor skriver jeg også disse bøkene. Det er et utrolig spennende felt. Vi vet jo ikke.

– Du vet kanskje litt mer, smiler Knausgård henvendt mot Saxegaard.

– Jeg tror i alle fall! Men tro for meg er noe annet enn ligningen som gir et svar med to streker under, sier Saxegaard.

Under huden

Hun har også, som leser og prest, latt seg fascinere av hvordan Knausgård kommer inn under huden på dem han skriver om.

Som prest er hun i kontakt med mange mennesker, også med pårørende i forbindelse med dødsfall. Det innebærer også å få høre fortellingen om andres liv, og formidle dette i et minneord.

– Jeg prøver fore eksempel etter beste evne å skrive gode minneord, peker Saxegaard på.

Hvordan kommer han så godt inn på folk, undrer hun.

– Følelsene til menneskene jeg skriver om, må være sanne, beskriver Knausgård.
Han kommer inn på nåde.
– Nåde er å bli sett og tilgitt.
– Nåde er som et sug i bøkene mine.
Da faren døde snakket han i over en time med presten.
– Da han holdt minnetalen, ble faren min løftet opp.
– Jeg tenkte at det var nåde.
– Å bli møtt i den kraften der.
Karl Ove Knausgard 4 Kristian Lillenes Litteraturhuset jpg
Karl Ove Knausgard 4 Kristian Lillenes Litteraturhuset jpg

– Er det en forskjell på hvordan man leser Bibelen og en roman, undrer Gulliksen.

– Egentlig er det ingen forskjell. Begge er litteratur skrevet av mennesker om en type erfaringer og søken etter spørsmål. Den er en bok jeg kan lese og stille spørsmål tilbake til. Men, Bibelen er spesiell fordi den er så gammel. Tekstene lever fortsatt fordi at folk erfarer at den er nødvendig for livet, sier Saxegaard.

Stjerneaften

Foto: Karina Lein

Blant de 500 publikummerne som hadde tatt turen til Nidarosdomen var Herman Narum og Conrad Pundsnes.

Kvelden ble en mektig opplevelse for de to, som begge studerer teknologiske fag ved NTNU.

– Vanligvis søker vi svar som har to streker under seg, smiler Herman.

– Omringet av noe

De synes det ble overraskende kult med kombinasjonen mellom forfatteren og domprosten.

– Spesielt når de snakket om skjønnlitteratur og Bibelen, sier Conrad.

At det var i Nidarosdomen synes de ga det hele dybde.

– Du er omringet av noe som på en måte har med alt å gjøre, sier han.

– Det gir et nærvær, opplever Herman.

– At vi her her påvirker tankene som kommer.

Kvelden var et samarbeid mellom Litteraturhuset i Trondheim, Den norske kirke i Nidaros og Nidaros domkirkes sokn.

Tekst: Karina Lein
Foto: BERRE, Kristian Lillenes/Litteraturhuset, Karina Lein

Publisert: 20. november 2025
Oppdatert: 9. desember 2025