Slovenian Philharmonic Choir framfører i Vår Frue kirke kontemporær musikk av Rautavaara, Sandström, Forte og MacMillan.

Verkene i dette konsertprogrammet har til felles at de ble skapt av framtredende ambassadører for sine respektive lands kortradisjon. Alle fire har, gjennom sitt originale og moderne musikalske språk, bevart en gjenkjennelig klangfarge også preget av deres nasjonalitet.

Programmet rammes inn av to eksepsjonelle musikalske uttrykk for den sentrale messeleddet Credo (tro), av to nordiske komponister. Begge døde nylig, men etterlot seg verdifulle korverker.

Einojuhani Rautavaara komponerte sin Missa a capella rund credoet, som ble laget 40 år før resten av messeleddene ble fullført i 2011. Han behandler teksten i credoet med rike rytmiske variasjoner, som en kontrast til Kyrie- og Benedictus-leddene. De to sistnevnte karakteriseres gjennom klyngeoppbygde «klanglandskap», der solostemmene som presenterer teksten trer fram.
I motsetning til Rautavaara, bruker Sven-David Sandström klyngene sammen med ekstreme vokale register og ekstreme dynamiske nivåer som et mektig, ekspressivt verktøy. Gjennom dette har han skapt et av de mest effektive og pittoreske korverk noensinne med sitt Credo.

Four Sacred Works av den internasjonalt kjente slovenske komponisten Nana Forte utmerker seg gjennom rik rytmisk oppfinnsomhet og sofistikerte lydnyanser mellom to kor som imiterer, samtaler, komplementerer eller bygger opp hverandre.

James MacMillans samling av motetter illustrerer mangfoldet i verkene fra denne innflytelsesrike britiske samtidskomponisten. Verkene finner inspirasjon både i komponistens katolske tro og i tradisjonsmusikken fra hjemlandet Skottland.

PROGRAM

Einojuhani Rautavaara (1928-2016): Missa a cappella

Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Benedictus
Agnus Dei

Nana Forte (1981): Four sacred pieces

Iam non dicam
Sancta trinitas
Tanto tempore
O sacrum convivium

——-

James MacMillan (1959): A selection of motets

SvenDavid Sandström (1949-2019): Credo

MEDVIRKENDE

Slovenian Philharmonic Choir

Dirigent Urša Lah

DIRIGENTEN

I denne konserten ledes koret av den trondheimsbaserte, slovenske dirigenten Urša Lah. Hun er kjent og respektert navn både i nasjonal og internasjonal korsammenheng, og har ved flere anledninger vært gjestedirigent for det slovenske koret.

Hun er utdannet ved Musikkakademiet i Ljubljana og Universitetet i Tromsø. Som dirigent for «Mixed Youth Choir Veter» og «APZ Tone Tomšič University of Ljubljana» har hun vunnet mange førstepriser, spesialpriser og dirigentpriser ved nasjonale og prestisjetunge internasjonale korkonkurranser, inkludert «Grand Prix of Europe» (Debrecen, 2008).

Som sjefsdirigent for «Den Slovenske Nasjonalradioens kammerkor» (1998-2002) har hun dirigert mange urfremføringer av slovensk samtidsmusikk, både a cappella-verker og vokal-/instrumentale verker. Som en anerkjennelse for sitt verdifulle arbeid med kormusikk, mottok hun i 2008 hovedstaden Ljubljanas viktigste pris for kultur, og i 2009 «den høyeste pris for amatørkultur» fra Det Slovenske Korforbundet.

Hun har bodd i Norge siden 2009. I årene 2010 – 2017 underviste hun i korledelse og ensembleledelse ved Universitetet i Tromsø, hun var kunstnerisk leder og dirigent for Finnmark Operakor og Universitetskoret Mimas. Hun jobbet også som kormester for Arktisk Filharmoni og Kristiansand Symfoniorkester.

Fra høsten 2018 til våren 2020 hadde hun en delstilling som førsteamanuensis i ensembleleder ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim. For tiden dirigerer hun Trondheim Symfoniske Operakor og jobber som kormester for Trondheim Symfoniorkester & Opera.

Urša Lah gir seminarer for kordirigenter, er hyppig medlem av dommerpaneler ved internasjonale kor- og dirigentkonkurranser, er gjestedirigent for profesjonelle kor og anerkjente ensembler og er kunstnerisk leder i det internasjonale «Utopia & Reality Chamber Choir».