«Oslo415» på plass i Domen: – Denne konserten bør du ikke gå glipp av

– Her er det musikere i verdensklasse, og oratoriekoret synger så fantastisk fint, smiler Ingrid Bennett. Hun er produsent for «Oslo415» som ble etablert under koronapandemien.

«Oslo415» er et barokkorkester med musikere fra hele Europa.

– For å få maksimal utveksling av kunnskap og inspirasjon blander vi gjerne ensemblet så mye som mulig. Dette gjør vi for eksempel ved å sette musikere fra Trondheim ved siden hun fra Portugal, hun fra Nederland ved siden av hun fra Oslo, studenten tett innpå mesteren, og han fra Levanger ved siden av han fra Molde. Det er jo som på fest; det beste festene er de hvor ikke alle kommer fra samme plass, eller har samme referanser. Da har alle noe nytt og spennende å fortelle, smiler produsent Ingrid Bennett.

8. og 9. april kl. 19.00 er de på plass under Johannespasjonen av Johan Sebastian Bach, Jesu lidelsesehistorie i påskedagene.

– Alle har hørt barokkmusikk, men kanskje ikke tenkt at det er det de hører. Barokkmusikk spilles over alt, spesielt i forbindelse med høytider. Kjenningsmelodien til Melodi Grand Prix er også et barokkverk, sier Ingrid Bennet, produsent for «Oslo415».

Nå er orkesteret tilbake i Nidarosdomen for å være med på Johannespasjonen. De har tidligere vært her og spilt Juleoratoriet.

– Johannespasjonen handler om det som skjedde med Jesus i påsketiden, og det er grusomme greier, mens Juleoratoriet er en gledelig historie om Jesus fødsel. Så i helgen blir det drama både musikalsk og historisk. Publikum blir tatt med på hele fortellingen, og en av solistene har rollen som Jesus. Publikum kan følge med på historien gjennom programheftet. Selv om der et en kristen fortelling, så trenger du ikke være dypt troende for å få en fantastisk konsertopplevelse, sier Bennett.

Endelig tilbake til Nidarosdomen, smiler Ingrid Bennett. (Foto: Merethe Wagelund)

Hun løfter kaffekoppen til munnen og ser gjennom vinduet mot Nidarosdomen. Gradestokken er under minus, og været skifter ustanselig mellom snøbyger og solskinn. Inne i stuene på Waisenhuset med utsikt mot Vestfrontplassen er det derimot godt og varmt.

– Dette er musikere av høyt nivå i verdensklasse, og oratoriekoret synger fantastisk fint, så denne konserten bør man ikke gå glipp av, sier hun og setter fra seg kaffekoppen på bordet før hun fortsetter:

– Når folk er på konsertene våre blir de ofte dratt inn i musikken, fordi det er så mye energi. Selv om det er store partier som kan lyde sterkt, er det også intime og rolige partier. Musikken rører ved mange, selv om de ikke vet hvorfor, men det er ikke så viktig, smiler hun.

«Theorbe» med den lange halsen spilles av Jørgen Skogmo og den helt spesielle Erkelutten spilles av Erik Skanke Høsøien. (Foto: Ingrid Bennett)

Musikkinstrumentene som «Oslo415» spiller på er tidstypiske.

– De er kopier av instrumentene som fantes på den tiden, rundt J.S. Bachs levetid 1685-1750. Her er fiolin, bratsj, cello, viola da gamba, kontrabass, forskjellige lutttyper, erkelutt gitar, obo og fløyte, forteller hun.

De moderne instrumentene vi har i dag er ifølge Bennett mye mer lydsterke enn de tidstypiske barokkinstrumentene. Instrumentene fra den tiden var mye mindre, fordi de spilte på mindre plasser som i stuer osv.

– Dette gjør at publikum blir mer lyttende og oppmerksom på hva som skjer. Hvis du følger med på musikken og koret, blir det som å følge med på en reise, peker hun på.

Miriam Jorde (Madrid) Philip Riordan (Trondheim) spiller barokkoboer. (Foto: Ingrid Bennett)

Barokkmusikken passer godt til Nidarosdomen, synes Bennett.

– Det var så fin stemning da vi var her og spilte i Juleoratoriet. Bare det å få fremføre slik musikk i Nidarosdomen, blir noe helt annet enn å fremføre den i et annet lokale. Da vi spilte her Juleoratoriet, var det desember, snø og julemarked, som var veldig eksotisk, forteller hun.

De ble spurt om å være med i Juleoratoriet fordi det var behov for et større orkester.

– Siden barokkmiljøet i Norge er så lite, hentet vi inn profesjonelle musikere fra Europa. Det er veldig moro. Ikke bare har vi fått et større nettverk, men vi lærer også mye av hverandre, smiler Bennett.

«Oslo415» er en prosjektbasert gruppe sammensatt av flere nasjonaliteter. Noen bor i Oslo mens andre bor i sine hjemland, som Italia og Spania.

– Det startet i løpet av pandemien i 2020, av Mark Bennett, kunstnerisk leder for gruppen. Han er for øvrig ikke med å spille på Johannespasjonen siden han spiller trompet som bli brukt i «gladmusikk».

Bennett er frilanstrompetist med verden som arbeidsfelt. Han er spesialisert i naturtrompeter og originalinstrumenter, men har også parallelt en karriere på moderne instrumenter. Har du lyst til å høre ham spille i Nidarosdomen, har du anledning under Orgelmeditasjon lørdag 9. april.

Mark Bennett startet «Oslo415». Han er en ettertraktet solist, kammermusiker og
dirigent/ensembleleder.

– Høsten er høysesong for Mark. Da er han mye ute på turne i Europa. Da det ble nedstengning, forsvant 1/3 av årsinntekten, men med stimuleringsmidlene fra Kulturrådet klarte vi å samle sammen et ensemble av andre profesjonelle musikere som bor i Oslo. Vi booket 10 konserter, og fikk til å spille fem av dem. Oslo var stengt ned, så vi reiste mye rundt. Folk var veldig takknemlige, da så mye var nedstengt. Selv om det var begrensninger i antall folk som kunne komme, ble det veldig sterkt både for publikum og musikere å kunne få være sammen, forteller Bennett.

– Hvorfor heter dere «Oslo415»?

– 415, er stemningen eller pitchen på instrumentene. I barokktiden spilte de i 415 pitch, altså svingninger/hertz. Hvis de da hadde satt to orkester ved siden av hverandre, et moderne og et tidstypisk, ville det tidstypiske hørt lavere ut. Samme tonen, men det klinger lavere, forklarer hun.

Medvirkende: Solistene Magnhild Korsvik, Frøydis Kopperud, Olle Holmgren, Lars Brissman og Leif Aruhn Solen, Nidarosdomens oratoriekor, ensemblet Oslo415 - under ledelse av dirigent Karen Haugom Olsen.

Av Merethe Wagelund, frilansjournalist

Karina Lein, kommunikasjon- og informasjonsmedarbeider

986 35 028/kl766@kirken.no