– Han er nok en rockestjerne ja, smiler NTNU-student Eirik Rogdaberg. Han gleder seg til å kurses av en av verdens beste improvisatører, Wolfgang Seifen.

Stemningen i katedralen er forventningsfull. En gruppe studenter fra Institutt for musikk ved NTNU, ankommer til time med lærer og fungerende domkantor Erling Aasgård. Denne uken møter studentene ved Institutt for musikk ved NTNU en av vår tids største mestere innen orgelimprovisasjonskunst. Lørdag 26.februar klokken 18.00 holder han konsert i Nidarosdomen.

Sett på Youtube

– Vi har høye forventninger til Wolfgang Seifen. Vi har hørt at han er utrolig god, og det er stort å få en så god improvisator fra Tyskland hit til Nidarosdomen. Han er nok en rockestjerne ja, blant flere. Spesielt Tyskland og Frankrike har en stor tradisjon for orgelimprovisasjon, sier student Eirik Rogdaberg.

– Ja, det er så kult å få møte han, bryter Solveig Karoline Flekstad Vik, ivrig inn.

– Jeg har sett på videoene hans på YouTube og jeg tenker; hvordan får han til å improvisere så store verker? Han klarer å tenke så langt fram i tid når han improviserer. Det får ikke jeg til, sukker hun.

– Jeg er veldig takknemlig for at det i Trondheim er interesse for orgelimprosviasjonskunsten, og jeg håper at jeg kan fått gitt kursdeltagerne gode tips og nyttig kunnskap, sier Wolfgang Seifen før besøket til Nidarosdomen. (Foto: wofgangseifen.de)

Fremtidens kirkemusikere

Solveig og Eirik studerer kirkemusikk. Orgelimprovisasjon inngår i studiet. De er fremtidens kirkemusikere.

– Improvisasjon er at du må tenke ut tingene underveis. Men, du kan også ha en planlagt improvisasjon, så det jobber vi mye med. Det vil si at vi har ideer vi kan ta i bruk, men ingenting er fastsatt, forteller Solveig.

Professor Wolfgang Seifen er av mange kalt for orgelimprovisatorenes stormester. I tillegg til å være organist er han også en fremragende komponist. Han har utgitt flere CDer, og har gjort utallige konsertopptredener både i Europa, Japan og USA.

Petra Bjørkhaug

– At Wolfgang Seifen kommer til Nidarosdomen er en fryd, sier domkantor Petra Bjørkhaug.

Domkantor Petra Bjørhaug er en av dem som ser frem til besøket. Hun er en av dem som i seks år har arbeidet for at Seifen kommer til Trondheim.

– Etter å ha opplevd konserter med han i Kongsberg (2015) og Berlin (2018) har vi i Nidarosdomen jobbet for å få til et besøk av ham hos oss. Når det nå igjen er mulig å invitere han, og han hadde tid, er det en fryd at en av vår tids største mestere innen orgelimprovisasjonskunst skal spille i Nidarosdomen! Konserten vil være en sjelden anledning til å oppleve orgelimprovisasjon på et særdeles høyt nivå, av en av vår tids største mestere innen dette området. En konsert vel verdt å få med seg, sier Bjørkhaug.

Forbløffet over ferdighetene

– Han er virkelig et unikum innen sitt fag. Er du interessert i musikk, og fremførelse av musikk live, er konserten i Nidarosdomen lørdag et must, sier Erling Aasgård.

Erling Aasgård

Fungerende domkantor og lærer for fremtidige kirkemusikere kan ikke få fullrost det eksklusive Seifen-besøket. (Foto: Karina Lein)

Han gleder seg stort til at Seifen gjester Trondheim.

– Helt siden jeg traff og hørte ham for første gang for over 30 år siden har jeg vært forbløffet over han tekniske ferdigheter, som er parret med en intuitivt og direkte forståelse av form og harmoni. Han er en av veldig få som behersker kunsten å få en improvisasjon i klassisk form og stil til å høres ut som en formfullendt komposisjon og ikke bare, som etter min menig er mest vanlig ved orgelimprovisasjon, kun tilfeldige ideer som presenteres, sier Aasgård.

– Alle drømmer om det

– Jeg ser virkelig fram til å overvære konserten. Det blir helt sikkert inspirerende, og samtidig spennende å få et innblikk i hvordan han improviserer. Alle drømmer jo om det, smiler Solveig.

Eirik nikker bifallende.

– Å improvisere er en stor del av det å være organist. Det må låte bra, både tempoet, tonearten og uttrykket. Samtidig skal for eksempel salmen være gjenkjennelig. I hverfall mot slutten av forspillet, for da skal jo folk begynne å synge. Da er det en fordel at de vet hvilken salme som spilles, sier Solveig og fortsetter:

– Men, det er veldig individuelt. Noen organister er jo ikke improvisatorer i det hele tatt. Å kunne improvisere gjør at du får en større fleksibilitet når du skal spille til gudstjeneste hver søndag, eller spille i begravelse. Gjennom improvisasjon gjør du jobben din mer friere og spennende for deg selv også. Da går du ikke lei de samme salmene, men krydrer med improvisasjon.

Flere verktøy i verktøykassa

Torsdag og fredag skal de få undervisning av selveste Wolfgang Seifen.

– Vi er veldig spente på møtet og det han skal lære oss. Det blir gøy å få kursing av han, og få flere verktøy å putte i verktøykassa i form av faglig påfyll, teknikk og inspirasjon. Jeg er veldig takknemlig for å få muligheten. Eirik smiler bredt og ser bort på Solveig som repliserer:

– På fredagen kommer kantorene også. Da skal vi være aktive og spille litt, for så å få tilbakemelding fra Seifen. Det blir som å få privat-time av han, bare at det er tilhørere til stede. Jeg tror det blir veldig lærerikt.

Eirik Rogdaberg og Solveig Karoline Flekstad Vik gleder seg stort til å møte et av sine forbilder.


– Hvorfor ønsker dere å bli kirkemusikere?

Solveig Karoline Flekstad Vik, kommer fra Øystese i Hardanger. Hun hadde orgel som hovedinstrument på videregående skole.

– Pappa er prest. Jeg har tatt del i mange gudstjenester og orgel-lyden har alltid fasinert meg. Den er så mektig. Du kan gjøre så veldig, veldig masse med orgelet. Spiller du for eksempel fiolin har du ikke et helt orkester. Å få studere i Trondheim med Steinmeyer- og Wagnerorgelet er bare helt fantastisk. Å spille med tutti er som en utenomjordisk følelse, der du bare blir helt wow, sier hun og slår ut med armene.

– Tutti er når alle pipene er trukket ut. Da får du all lyden, skynder hun seg å forklare.

– Tutti betyr at det er fullt orkester, legger Eirik til.

Skulle ikke bli organist

Eirik Rogdaberg er fra Levanger og han skulle absolutt ikke bli organist.

– Jeg har en mormor som nå er pensjonert lærer, og hun lærte meg fra jeg var liten å spille piano. En dag sa hun at hvis jeg begynte å spille orgel, så ville jeg bli hekta. Jeg var vel en sta 13-åring, så det skulle jeg absolutt ikke spille. Men da jeg begynte på videregående, ble jeg vel litt nyskjerrig og begynte å ta orgeltimer. Jeg var så heldig å få låne nøkkelen til Levanger kirke, så på kveldstid øvde jeg på orgelet der. Forresten så var oldemor organist. Hun begynte på Trondheim musikkskole da den ble stiftet, så nå går jeg i hennes fotspor. Hvem skulle trodd det?

Og nå er de to studentene klare til å suge til seg lærdom fra en av verdens beste orgelimprovisatører. Gjett om de gleder seg!

Wolfgang Seifens hilsen før Trondheims-besøket:

Det er med stor glede jeg ser frem til mitt besøk i Trondheim. Jeg gleder meg over å treffe kursdeltagerne på improvisasjonskurset og ikke minst gi konsert på Nidarosdomens fremragende orgel. Jeg er veldig takknemlig for at det i Trondheim er interesse for orgelimprosviasjonskunsten, og jeg håper at jeg kan fått gitt kursdeltagerne gode tips og tilgang på nyttig kunnskap.

Orgelimprovisasjon er fremdeles mer som en nisje i orgelspilling, men for meg er det viktig å få hevet interessen for dette, slik at orgelimprovisasjon kommer på et høyrere nivå. Derfor er jeg takknemlig for at NTNU og Domkirken sammen arrangerer dette. Jeg gleder meg til å treffe deltagerneog å jobbe med dem.

Ved konserten presenterer jeg tre vesentlige former i musikkhistorien: Ved siden av det barokke preludium og fuge byr jeg på improvisasjoner i større former i romantisk og ikke minst symfonisk stil. Trondheims store katedralorgel byr på helt ideelle forutsetninger for å kunne realisere musikk i storformat og jeg gleder meg veldig til å spille på dette berømte instrumenter ved mitt første besøk her i Trondheim»

Tekst og foto (av studenter og sammen med Erling Aasgård)

Merethe Wagelund, frilansjournalist

Tekst Erling Aasgård, Petra Bjørkhaug og Wolfgang Seifen

Karina Lein, kommunikasjons- og informasjonsmedarbeider